Wat te doen na overlijden?

http://www.overlijden-overheid.nl – wat te doen na overlijden?

I Direct regelen

1. Huisarts na overlijden waarschuwen. Na het overlijden van een dierbare moet u contact opnemen met de huisarts van de overledenene. Deze stelt de oorzaak van het overlijden vast, en geeft vervolgens een ‘verklaring van overlijden’ af. Deze verklaring hebt u nodig om aangifte van overlijden te doen bij de gemeente en toestemming te krijgen voor het begraven of cremeren van de overledene.


2. Familie / contactpersoon waarschuwen. Familie en contactpersoon waarschuwen om als eerste op de hoogte gesteld te worden en in de gelegenheid gesteld te worden om afscheid te nemen. Afstemming op welk moment zal hierbij afhangen van de situatie.

3. Trouwboekje. Voor de akte van overlijden heeft de uitvaartondernemer gegevens nodig. De gegevens die in het trouwboekjestaan zijn bijna altijd de juiste gegevens, vandaar dat de uitvaartondernemer er altijd naar zal vragen. Voor de aangifte van overlijden is het trouwboekje niet meer nodig omdat alle computerbestanden van de overheid tegenwoordig aan elkaar zijn gekoppeld.


4. Aangifte van overlijden. Aangifte van overlijden moet gebeuren bij de Burgelijke Stand in de gemeente van overlijden. Meestal zorgt de uitvaartondernemer hiervoor. Hierbij moet de Verklaring van Overlijden worden overlegd. Er is geen vaste aangiftetermijn, maar in verband met de termijn waarbinnen de begrafenis of crematie moet plaatsvinden, moet doorgaans binnen vijf dagen na de dag van het overlijden aangifte worden gedaan. De ambtenaar van de Burgelijke Stand maakt de akte van overlijden op. Dit is het officiële bewijs van het feit dat iemand overleden is. De gemeente geeft ook een uittreksel uit het overlijdensregister af.

5. Uitvaartverzorging en meldcentrale van uw verzekering. Voor het melden van een overlijden kunt u in de meeste gevallen 24 uur per dag en 7 dagen per week terecht bij een uitvaartondernemer naar keuze. 

http://www.opdoorreis.nl/diensten/begrafenisverzorging.html – Begrafenisverzorging via de meldcentrale van Op Doorreis.

Vrije keus voor het kiezen van een ondernemer. U heeft het recht om zelf te bepalen welke ondernemer u in de arm neemt voor een begrafenis. Het is echter wel zo dat verzekeraars bij een natura verzekering, met een pakket diensten via hun eigen gecontracteerde ondernemers, dat uvoor hun ondernemer kiest. Bij keuze voor een andere ondernemer kan het zo zijn dat zij slechts gedeeltelijk de kosten van de begrafenis vergoeden. Dat kan financieel veel uitmaken.

http://www.uitvaartinfotheek.nl/bijzonderheden/uitvaartverzekeringen.html#klachtenuitvaartverzekering – keuze bij een natura en kapitaalverzekering voor een begrafenisondernemer.

In de weken na de uitvaart

6. Bankzaken en verzekeringen. Het is belangrijk dat u bankinstellingen en verzekeraars schriftelijk op de hoogte brengt van het overlijden. Vraag uw bank en verzekeraars welke gegevens en documenten zij nodig hebben. Daarbij wordt in de regel een kopie van de akte van overlijden gevraagd. Deze ontvangt u vaak op de dag van de begrafenis van de begrafenisondernemer.



7. Notaris en erfrecht. U kunt een notaris benaderen voor het opmaken van een verklaring van erfrecht. Deze verklaring hebt u nodig om toegang te krijgen tot de rekeningen van de overledene of om papieren te wijzigen die op naam van de overledene staan. Na het overlijden kunt u de notaris bellen voor een afspraak in de we(e)k(en) na de begrafenis. Daarbij wordt een kopie van de akte van overlijden gevraagd om mee te nemen naar de afspraak.

http://www.notarisinfo.nl/info6overlijden.html – verklaring van erfrecht, belastingen en verdeling.

http://www.erfwijzer.nl/stapsgewijze-afhandelen-erfgenamen.html – Wat te doen als iemand overleden is?

II Binnen een maand regelen

8. Verblijfsvergunning. Als u in het bezit bent van een afhankelijke verblijfsvergunning voor bepaalde tijd, dan kan het zijn dat het overlijden van uw partner of ouder gevolgen heeft voor uw verblijfsvergunning. Om er achter te komen of het overlijden gevolgen heeft voor uw verblijfsvergunning kunt u het algemene nummer van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) bellen: 0900-1234561 en vragen naar de afdeling publieksvoorlichting. De medewerkers van publieksvoorlichting kunnen u vertellen welke stappen u moet ondernemen om een zelfstandige verblijfsvergunning aan te vragen.


9. AOW-pensioen. Het AOW-pensioen stopt bij overlijden. De gemeente meldt het overlijden aan de Sociale Verzekeringsbank. Nabestaanden krijgen binnen twee weken bericht over beëindiging van de AOW. In sommige gevallen bestaat er recht op een overlijdensuitkering. Deze bestaat uit één maand AOW en de vakantie-uitkering over die maand. Als de overledene getrouwd was, wordt de overlijdensuitkering vanzelf uitbetaald aan de nabestaande. In andere gevallen staat in de brief aan de nabestaanden beschreven in welke situaties ook recht bestaat.


10. ANW. Kom ik in aanmerking voor Anw (Algemene Nabestaandenwet)? Als uw partner in Nederland is overleden heeft u misschien recht op een nabestaandenuitkering Anw. Kijk zelf of u een nabestaandenuitkering kunt krijgen. Als u klikt op onderstaande link wordt u een aantal vragen gesteld. Aan de hand van uw antwoorden wordt u geleid naar het resultaat. Voor kinderen jonger dan 18 jaar bestaat er ook een Anw-uitkering:een halfwezenuitkering als één ouder is overleden een wezenuitkering als beide ouders zijn overleden De nabestaandenuitkering uit de Algemene nabestaandenwet (Anw) is een financiële ondersteuning van de overheid na het overlijden van uw partner (of voor wezen). De SVB betaalt de bijdrage uit. Degene die een nabestaandenuitkering kreeg is zelf overleden De nabestaandenuitkering Anw stopt bij overlijden. Woonde de overledene in Nederland dan meldt de gemeente het overlijden aan de Sociale Verzekeringsbank. Woonde de overledene buiten Nederland, meld het overlijden dan zelf zo spoedig mogelijk. Met onderstaande link kunt u nagaan bij welk kantoor u terecht kunt.


Nabestaandenuitkering Anw : Kantoor Breda

Bezoekadres: Rat Verleghstraat 2, 4815 NZ Breda
Postadres: Postbus 90151, 4800 RC Breda
Telefoonnummer

Algemeen: 076 – 548 50 00
AIO-aanvulling:076 – 548 50 70

Openingstijden
            08.00 uur - 17.00 uur. Neem een geldig legitimatiebewijs mee als u informatie wilt over             uw persoonlijke gegevens. Als u een aanvraag wilt doen heeft u een identiteitsbewijs
            nodig (paspoort of ID-kaart).

11. Nazorg. Na een overlijden en/of een begrafenis komt er veel op de nabestaanden af. Dat kunnen zaken zijn die geregeld moeten worden, maar ook als u nog eens in gesprek wilt gaan over : "Hoe nu verder?" In beide gevallen kan ik u van dienst zijn.


12. Huurtoeslag Als de overledene in Nederland staat ingeschreven: De huurtoeslag van de overledene wordt automatisch stopgezet. De achterblijvende partner kan zelf toeslag aanvragen. Was u al de aanvrager van de toeslag, dan krijgt u bericht over wat u verder nog moet doen. Wanneer de overledene staat ingeschreven in een ander land dan Nederland. Als de overledene een huurtoeslag ontvangt, dan moet u zelf deze laten stopzetten. Dit kan door een mutatieformulier in te dienen. Komt u nu zelf in aanmerking voor een huurtoeslag dan kunt u een aanvraagformulier invullen. Bent u al de ontvanger van de huurtoeslag en maakte de overledene deel uit van uw huishouden, stuur dan een mutatieformulier in.

http://www.toeslagen.nl/ – huurtoeslag

13. Voorlopige aanslag. Als de overledene via een voorlopige aanslag geld ontving van de Belastingdienst, dan moet dit zo snel mogelijk worden stopgezet. Als u de partner bent van de overledene, dan komt u mogelijk zelf in aanmerking om via een voorlopige aanslag geld terug te krijgen.


14. Zorgtoeslag Als de overledene in Nederland staat ingeschreven: De zorgtoeslag van de overledene wordt automatisch stopgezet. De achterblijvende partner kan zelf toeslag aanvragen. Was u al de aanvrager van de toeslag, dan krijgt u bericht over wat u verder nog moet doen.Wanneer de overledene staat ingeschreven in een ander land dan Nederland. Als de overledene een zorgtoeslag ontvangt, dan moet u zelf deze laten stopzetten. Dit kan door een mutatieformulier in te dienen. Komt u nu zelf in aanmerking voor een zorgtoeslag dan kunt u een aanvraagformulier invullen. Bent u al de ontvanger van de zorgtoeslag en maakte de overledene deel uit van uw huishouden, stuur dan een mutatieformulier in. http://www.toeslagen.nl/ – zorgtoeslag


III Dingen die u later moet regelen

15. Tegenmoetkoming scholieren. Als beide ouders zijn overleden en er is geen voogd aangewezen, kan een beroep gedaan worden op de zogenaamde hardheidsclausule. DUO laat dan bij de berekening van de aanvullende toelage, het inkomen van de ouders buiten beschouwing. Denkt u dat deze regeling op u van toepassing is, neem dan contact op met een servicekantoor bij u in de buurt. De medewerkers kunnen u vertellen wat u moet doen en welke bewijsstukken u moet opsturen naar DUO.

http://www.ib-groep.nl/Images/7532-11_tcm7-26819.pdf - tegemoetkomen scholieren folder


16. Teruggaaf van lesgeld. Volgde de overledene een voltijdopleiding (VAVO: vmbo, havo of vwo) of een beroepsopleidende leerweg (BOL) en was hij of zij op 1 augustus 18 jaar of ouder? Dan was hij of zij lesgeldplichtig. In geval van overlijden betaalt de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) onder bepaalde voorwaarden een deel van het betaalde lesgeld terug. Woonde de overledene in Nederland? Dan krijgt DUO automatisch bericht van het overlijden via de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).


17. Studiefinanciering. Had de overledene kinderen die studiefinanciering ontvangen? Als een ouder overlijdt kan dat gevolgen hebben voor de aanvullende beurs van een student. Een aanvullende beurs is een toelage die een student naast de basisbeurs kan aanvragen. De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van de natuurlijke ouders. Vanaf de maand na overlijden houdt de IB-Groep geen rekening meer met het inkomen van de overleden ouder.
De aanvullende beurs kan met terugwerkende kracht aangevraagd worden. Doe dat binnen zes maanden na het overlijden. Stuur een brief naar: Dienst Uitvoering Onderwijs
Centraal Meldpunt Overledenen Antwoordnummer 199, 9700 VB Groningen

Een postzegel is niet nodig. Zet in de brief in elk geval onderstaande persoonsgegevens van de overleden ouder:
  • achternaam, voornaam en voorletters
  • adres, postcode en woonplaats
  • geboortedatum
  • overlijdensdatum
  • plaats van overlijden

Vergeet niet het correspondentienummer en persoonsgegevens van het kind in de brief te vermelden.


18. Erfbelasting. De bezittingen van de overledene (de erfenis) gaan over naar de erfgenamen. Als u erft, dan moet u hierover mogelijk erfbelasting betalen. De erfgenamen kunnen apart of samen aangifte doen. U ontvangt daarvoor een aangiftebiljet. Dit is alleen van toepassing wanneer de overledene in Nederland stond ingeschreven of wanneer de overledene niet langer dan 10 jaar in een ander land staat ingeschreven. Als de overledene niet in Nederland stond ingeschreven, geeft u het bericht van het overlijden zo spoedig mogelijk door aan de Belastingdienst/kantoor Buitenland, afdeling klantregistratie, Postbus 2865, 6401 Dj Heerlen, Nederland. Doe daarbij een afschrift van de overlijdensakte en uw naam en adres. Vermeld ook naam, adres en burgerservicenummer van de overledene.


19. Inkomstenbelasting. Wanneer de overledene in Nederland stond ingeschreven, dan wordt op naam van hem/haar na een paar maanden een aangiftebiljet toegestuurd. Wanneer u voor uw overleden partner en uzelf samen aangifte wilt doen, dan kan dat ook. U doet dan aangifte na afloop van het jaar. Wanneer de overledene niet in Nederland staat ingeschreven, geeft u het bericht van het overlijden zo spoedig mogelijk door aan de Belastingdienst/kantoor Buitenland, afdeling klantregistratie, Postbus 2865, 6401 DJ Heerlen, Nederland. Doe daarbij een afschrift van de overlijdensakte en uw naam en adres. Vermeld ook naam, adres en burgerservicenummer van de overledene.

http://www.belastingdienst.nl/particulier/buitenland.html – aangifte inkomstenbelasting buitenland

20. Gegevens inzien kentekenregister. Mocht u als nabestaande niet weten of de overledene één of meer kentekens op naam heeft staan, dan kunt u zijn/haar gegevens in het kentekenregister van de RDW inzien. U moet daarvoor wel een bewijs hebben waaruit uw relatie met de overledene blijkt. Dit kan bijvoorbeeld een verklaring van erfrecht zijn. Die kunt u alleen krijgen als de verdeling van de erfenis via een notaris wordt geregeld. Als u geen verklaring van erfrecht kunt krijgen, volstaat een (uitgebreid) uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).


21. Kentekenbewijs. Als (een deel van) het kentekenbewijs van het voertuig van de overledene ontbreekt, kunt u als nabestaande een vervangend kentekenbewijs aanvragen bij de RDW. Om het voertuig op naam van de nieuwe eigenaar te kunnen zetten en/of te verkopen, heeft u een compleet kentekenbewijs nodig. Een compleet kentekenbewijs bestaat uit een Voertuig-, Tenaamstellings - en Overschrijvingsbewijs. Vanaf 1 juni 2008 zijn bij de postkantoren geen formulieren voor het aanvragen van een vervangend kentekenbewijs meer te verkrijgen. De RDW heeft hiertoe besloten omdat eigenaren vervangende kentekenbewijzen steeds meer online via de website van de RDW aanvragen. Formulieren zijn vanaf die datum nog wel bij de RDW aan te vragen.


22. Voertuig overschrijven. Als de eigenaar/houder van een voertuig overlijdt en iemand anders wordt eigenaar van het voertuig, dan is die nieuwe eigenaar verplicht het kentekenbewijs binnen vijf weken op zijn naam te laten overschrijven.
Dus ook als uw partner (eigenaar/houder) is overleden en u behoudt het voertuig, dan moet u het kenteken op uw naam laten overschrijven.



Geen opmerkingen: