I
Direct regelen
1.
Huisarts
na overlijden waarschuwen.
Na het overlijden van een dierbare moet u contact opnemen met de
huisarts
van
de overledenene. Deze stelt de oorzaak van het overlijden vast, en
geeft vervolgens een ‘verklaring van overlijden’ af. Deze
verklaring hebt u nodig om aangifte van overlijden te doen bij de
gemeente en toestemming te krijgen voor het begraven of cremeren van
de overledene.
http://www.uitvaartinfotheek.nl/overlijden/checklist.html#arts
– huisarts waarschuwen.
2.
Familie / contactpersoon waarschuwen. Familie
en contactpersoon waarschuwen om
als eerste op de hoogte gesteld te worden en in de gelegenheid
gesteld te worden om afscheid te nemen. Afstemming op welk moment zal
hierbij afhangen van de situatie.
3. Trouwboekje. Voor de akte van
overlijden heeft de uitvaartondernemer gegevens nodig. De
gegevens die in het trouwboekjestaan zijn bijna altijd de juiste
gegevens, vandaar dat de uitvaartondernemer er altijd naar zal
vragen. Voor de aangifte van overlijden is het trouwboekje niet meer
nodig omdat alle computerbestanden van de overheid tegenwoordig aan
elkaar zijn gekoppeld.
http://www.uitvaartinfotheek.nl/overlijden/checklist.html#trouwboekje
– trouwboekje na overlijden en aangifte.
4.
Aangifte van overlijden. Aangifte
van overlijden
moet
gebeuren bij de Burgelijke Stand in de gemeente van overlijden.
Meestal zorgt de uitvaartondernemer hiervoor. Hierbij moet de
Verklaring van Overlijden worden overlegd. Er is geen vaste
aangiftetermijn, maar in verband met de termijn waarbinnen de
begrafenis of crematie moet plaatsvinden, moet doorgaans binnen vijf
dagen na de dag van het overlijden aangifte worden gedaan. De
ambtenaar van de Burgelijke Stand maakt de akte van overlijden op.
Dit is het officiële bewijs van het feit dat iemand overleden is. De
gemeente geeft ook een uittreksel uit het overlijdensregister af.
5. Uitvaartverzorging en
meldcentrale van uw verzekering. Voor het melden van een overlijden
kunt u in de meeste gevallen 24 uur per dag en 7 dagen per week terecht bij een uitvaartondernemer naar keuze.
http://www.opdoorreis.nl/diensten/begrafenisverzorging.html
– Begrafenisverzorging via de meldcentrale van Op Doorreis.
Vrije
keus voor het kiezen van een ondernemer. U heeft het recht om zelf te
bepalen welke ondernemer u in de arm neemt voor een begrafenis. Het
is echter wel zo dat verzekeraars bij een natura verzekering, met een
pakket diensten via hun eigen gecontracteerde ondernemers, dat uvoor
hun ondernemer kiest. Bij keuze voor een andere ondernemer kan het zo
zijn dat zij slechts gedeeltelijk de kosten van de begrafenis
vergoeden. Dat kan financieel veel uitmaken.
http://www.uitvaartinfotheek.nl/bijzonderheden/uitvaartverzekeringen.html#klachtenuitvaartverzekering
– keuze bij een natura en kapitaalverzekering voor een
begrafenisondernemer.
In
de weken na de uitvaart
6.
Bankzaken en verzekeringen. Het
is belangrijk dat u bankinstellingen
en verzekeraars
schriftelijk op de hoogte brengt van het overlijden. Vraag uw bank en
verzekeraars welke gegevens en documenten zij nodig hebben. Daarbij
wordt in de regel een kopie van de akte van overlijden gevraagd. Deze
ontvangt u vaak op de dag van de begrafenis van de
begrafenisondernemer.
http://www.uitvaartinformatie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=136%3Afinanciele-zaken-overlijden&catid=74%3Ana-overlijden&Itemid=116
– bankzaken na overlijden
http://www.uitvaartinfotheek.nl/overlijden/checklist.html#polis
– verzekeringspolis
7.
Notaris en erfrecht.
U
kunt een notaris benaderen voor het opmaken van een verklaring van
erfrecht.
Deze verklaring hebt u nodig om toegang te krijgen tot de rekeningen
van de overledene of om papieren te wijzigen die op naam van de
overledene staan. Na het overlijden kunt u de notaris bellen voor een
afspraak in de we(e)k(en) na de begrafenis. Daarbij wordt een kopie
van de akte van overlijden gevraagd om mee te nemen naar de afspraak.
http://www.notarisinfo.nl/info6overlijden.html
– verklaring van erfrecht, belastingen en verdeling.
http://www.erfwijzer.nl/stapsgewijze-afhandelen-erfgenamen.html
– Wat te doen als iemand overleden is?
II Binnen een maand
regelen
8. Verblijfsvergunning. Als u in
het bezit bent van een afhankelijke verblijfsvergunning voor
bepaalde tijd, dan kan het zijn dat het overlijden van uw partner of
ouder gevolgen heeft voor uw verblijfsvergunning. Om er achter te
komen of het overlijden gevolgen heeft voor uw verblijfsvergunning
kunt u het algemene nummer van de Immigratie- en Naturalisatiedienst
(IND) bellen: 0900-1234561 en vragen naar de afdeling
publieksvoorlichting. De medewerkers van publieksvoorlichting kunnen
u vertellen welke stappen u moet ondernemen om een zelfstandige
verblijfsvergunning aan te vragen.
http://www.uitvaartinformatie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=136%3Afinanciele-zaken-overlijden&catid=74%3Ana-overlijden&Itemid=116
– Verblijfsvergunning
9. AOW-pensioen. Het
AOW-pensioen stopt bij overlijden. De gemeente meldt het
overlijden aan de Sociale Verzekeringsbank. Nabestaanden krijgen
binnen twee weken bericht over beëindiging van de AOW. In sommige
gevallen bestaat er recht op een overlijdensuitkering. Deze bestaat
uit één maand AOW en de vakantie-uitkering over die maand. Als de
overledene getrouwd was, wordt de overlijdensuitkering vanzelf
uitbetaald aan de nabestaande. In andere gevallen staat in de brief
aan de nabestaanden beschreven in welke situaties ook recht bestaat.
10. ANW. Kom ik in aanmerking
voor Anw (Algemene
Nabestaandenwet)? Als uw partner in Nederland is overleden
heeft u misschien recht op een nabestaandenuitkering Anw. Kijk zelf
of u een nabestaandenuitkering kunt krijgen. Als u klikt op
onderstaande link wordt u een aantal vragen gesteld. Aan de hand van
uw antwoorden wordt u geleid naar het resultaat.
Voor kinderen jonger dan 18
jaar bestaat er ook een Anw-uitkering:een halfwezenuitkering als één
ouder is overleden een wezenuitkering als beide ouders zijn overleden
De nabestaandenuitkering uit
de Algemene nabestaandenwet (Anw) is een financiële ondersteuning
van de overheid na het overlijden van uw partner (of voor wezen). De
SVB betaalt de bijdrage uit.
Degene die een
nabestaandenuitkering kreeg is zelf overleden De
nabestaandenuitkering Anw stopt bij overlijden. Woonde de overledene
in Nederland dan meldt de gemeente het overlijden aan de Sociale
Verzekeringsbank. Woonde de overledene buiten Nederland, meld het
overlijden dan zelf zo spoedig mogelijk. Met onderstaande link kunt u
nagaan bij welk kantoor u terecht kunt.
http://www.svb.nl/int/nl/anw/wanneer_anw/bepaal_zelf/index.jsp
- anw-uitkering http://www.svb.nl/int/nl/anw/index.jsp
– wezenuitkering
Nabestaandenuitkering
Anw : Kantoor Breda
Bezoekadres: Rat
Verleghstraat 2, 4815 NZ Breda
Postadres: Postbus 90151, 4800 RC Breda
TelefoonnummerPostadres: Postbus 90151, 4800 RC Breda
Algemeen: 076 –
548 50 00
AIO-aanvulling:076 – 548 50 70
AIO-aanvulling:076 – 548 50 70
Openingstijden
08.00 uur - 17.00
uur. Neem een geldig legitimatiebewijs mee als u informatie wilt over
uw persoonlijke gegevens. Als u een aanvraag wilt doen heeft u
een identiteitsbewijs nodig (paspoort of ID-kaart).
11. Nazorg. Na een overlijden en/of een begrafenis komt er veel op de nabestaanden af. Dat kunnen zaken zijn die geregeld moeten worden, maar ook als u nog eens in gesprek wilt gaan over : "Hoe nu verder?" In beide gevallen kan ik u van dienst zijn.
http://klank-bord.blogspot.com/
– Nazorg
12. Huurtoeslag Als de
overledene in Nederland staat ingeschreven: De huurtoeslag
van de overledene wordt automatisch stopgezet. De
achterblijvende partner kan zelf toeslag aanvragen. Was u al de
aanvrager van de toeslag, dan krijgt u bericht over wat u verder nog
moet doen. Wanneer de overledene staat ingeschreven in een ander land
dan Nederland. Als de overledene een huurtoeslag ontvangt, dan moet u
zelf deze laten stopzetten. Dit kan door een mutatieformulier in te
dienen. Komt u nu zelf in aanmerking voor een huurtoeslag dan kunt u
een aanvraagformulier invullen. Bent u al de ontvanger van de
huurtoeslag en maakte de overledene deel uit van uw huishouden, stuur
dan een mutatieformulier in.
http://www.toeslagen.nl/
– huurtoeslag
13. Voorlopige aanslag. Als de
overledene via een voorlopige
aanslag geld ontving van de Belastingdienst, dan moet dit zo
snel mogelijk worden stopgezet. Als u de partner bent van de
overledene, dan komt u mogelijk zelf in aanmerking om via een
voorlopige aanslag geld terug te krijgen.
http://www.belastingdienst.nl/variabel/voorlopige_aanslag2011/
– voorlopige aanslag
14. Zorgtoeslag Als de
overledene in Nederland staat ingeschreven: De
zorgtoeslag van de overledene wordt automatisch stopgezet. De
achterblijvende partner kan zelf toeslag aanvragen. Was u al
de aanvrager van de toeslag, dan krijgt u bericht over wat u verder
nog moet doen.Wanneer de overledene staat ingeschreven in een ander
land dan Nederland. Als de overledene een zorgtoeslag ontvangt, dan
moet u zelf deze laten stopzetten. Dit kan door een mutatieformulier
in te dienen. Komt u nu zelf in aanmerking voor een zorgtoeslag dan
kunt u een aanvraagformulier invullen. Bent u al de ontvanger van de
zorgtoeslag en maakte de overledene deel uit van uw huishouden, stuur
dan een mutatieformulier in. http://www.toeslagen.nl/
– zorgtoeslag
III Dingen die u later
moet regelen
15. Tegenmoetkoming scholieren. Als
beide ouders zijn overleden en er is geen voogd aangewezen, kan een
beroep gedaan worden op de zogenaamde hardheidsclausule. DUO laat dan
bij de berekening van de aanvullende toelage, het inkomen van de
ouders buiten beschouwing. Denkt u dat deze regeling op u van
toepassing is, neem dan contact op met een servicekantoor bij u in de
buurt. De medewerkers kunnen u vertellen wat u moet doen en welke
bewijsstukken u moet opsturen naar DUO.
http://www.ib-groep.nl/Images/7532-11_tcm7-26819.pdf
- tegemoetkomen scholieren folder
http://www.ib-groep.nl/particulieren/klantenservice/servicekantoren.asp
– Adressen servicekantoren
16. Teruggaaf van lesgeld.
Volgde de overledene een voltijdopleiding (VAVO: vmbo, havo of vwo)
of een beroepsopleidende leerweg (BOL) en was hij of zij op 1
augustus 18 jaar of ouder? Dan was hij of zij lesgeldplichtig. In
geval van overlijden betaalt de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
onder bepaalde voorwaarden een deel van het betaalde lesgeld terug.
Woonde de overledene in Nederland? Dan krijgt DUO automatisch bericht
van het overlijden via de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).
http://www.ib-groep.nl/particulieren/lesgeld/teruggave_van_het_lesgeld.asp
– teruggaaf lesgeld
17. Studiefinanciering. Had de
overledene kinderen die studiefinanciering
ontvangen? Als een ouder overlijdt kan dat gevolgen hebben
voor de aanvullende beurs van een student. Een aanvullende beurs is
een toelage die een student naast de basisbeurs kan aanvragen. De
aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van de natuurlijke
ouders. Vanaf de maand na overlijden houdt de IB-Groep geen rekening
meer met het inkomen van de overleden ouder.
De aanvullende beurs kan met terugwerkende kracht aangevraagd worden. Doe dat binnen zes maanden na het overlijden. Stuur een brief naar: Dienst Uitvoering Onderwijs
Centraal Meldpunt Overledenen Antwoordnummer 199, 9700 VB Groningen
De aanvullende beurs kan met terugwerkende kracht aangevraagd worden. Doe dat binnen zes maanden na het overlijden. Stuur een brief naar: Dienst Uitvoering Onderwijs
Centraal Meldpunt Overledenen Antwoordnummer 199, 9700 VB Groningen
Een postzegel is niet nodig. Zet in de
brief in elk geval onderstaande persoonsgegevens van de overleden
ouder:
- achternaam, voornaam en voorletters
- adres, postcode en woonplaats
- geboortedatum
- overlijdensdatum
- plaats van overlijden
Vergeet niet het correspondentienummer
en persoonsgegevens van het kind in de brief te vermelden.
18. Erfbelasting. De bezittingen
van de overledene (de erfenis) gaan over naar de erfgenamen. Als u
erft, dan moet u hierover mogelijk
erfbelasting betalen. De erfgenamen kunnen apart of samen
aangifte doen. U ontvangt daarvoor een aangiftebiljet. Dit is alleen
van toepassing wanneer de overledene in Nederland stond ingeschreven
of wanneer de overledene niet langer dan 10 jaar in een ander land
staat ingeschreven. Als de overledene niet in Nederland stond
ingeschreven, geeft u het bericht van het overlijden zo spoedig
mogelijk door aan de Belastingdienst/kantoor Buitenland, afdeling
klantregistratie, Postbus 2865, 6401 Dj Heerlen, Nederland. Doe
daarbij een afschrift van de overlijdensakte en uw naam en adres.
Vermeld ook naam, adres en burgerservicenummer van de overledene.
19. Inkomstenbelasting. Wanneer
de overledene in Nederland stond ingeschreven, dan wordt op naam van
hem/haar na een paar maanden een aangiftebiljet toegestuurd. Wanneer
u voor uw overleden partner en uzelf samen aangifte wilt doen, dan
kan dat ook. U doet dan aangifte na afloop van het jaar. Wanneer de
overledene niet in Nederland staat ingeschreven, geeft u het bericht
van het overlijden zo spoedig mogelijk door aan de
Belastingdienst/kantoor Buitenland, afdeling klantregistratie,
Postbus 2865, 6401 DJ Heerlen, Nederland. Doe daarbij een afschrift
van de overlijdensakte en uw naam en adres. Vermeld ook naam, adres
en burgerservicenummer van de overledene.
20. Gegevens inzien
kentekenregister. Mocht u als nabestaande niet weten of de
overledene één of meer kentekens op naam heeft staan, dan kunt u
zijn/haar gegevens in het kentekenregister van de RDW inzien. U moet
daarvoor wel een bewijs hebben waaruit uw relatie met de overledene
blijkt. Dit kan bijvoorbeeld een verklaring van erfrecht zijn. Die
kunt u alleen krijgen als de verdeling van de erfenis via een notaris
wordt geregeld. Als u geen verklaring van erfrecht kunt krijgen,
volstaat een
(uitgebreid) uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie
(GBA).
http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetkentekenbewijs/document/Pages/Gegevensvanoverledeneigenaarhouderinzieninhetkentekenregister.aspx
– gegevens inzien van kentekenregister RDW
21. Kentekenbewijs. Als (een
deel van) het kentekenbewijs van het voertuig van de overledene
ontbreekt, kunt u als nabestaande een vervangend kentekenbewijs
aanvragen bij de RDW. Om het voertuig op naam van de nieuwe eigenaar
te kunnen zetten en/of te verkopen, heeft u een compleet
kentekenbewijs nodig. Een compleet kentekenbewijs bestaat uit een
Voertuig-, Tenaamstellings - en Overschrijvingsbewijs. Vanaf 1 juni
2008 zijn bij de postkantoren geen formulieren voor het aanvragen van
een vervangend kentekenbewijs meer te verkrijgen. De RDW heeft
hiertoe besloten omdat eigenaren vervangende kentekenbewijzen steeds
meer online via de website van de RDW aanvragen. Formulieren zijn
vanaf die datum nog wel bij de RDW aan te vragen.
http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetkentekenbewijs/vermissingofdiefstal/Pages/Kentekenbewijskwijtbeschadigdonlineofschriftelijkvervangen.aspx
– Kenteken aanvragen RDW
22. Voertuig overschrijven. Als
de eigenaar/houder van een voertuig overlijdt en iemand anders wordt
eigenaar van het voertuig, dan is die nieuwe eigenaar verplicht het
kentekenbewijs binnen vijf weken op zijn naam te laten
overschrijven.
Dus ook als uw partner (eigenaar/houder) is overleden en u behoudt het voertuig, dan moet u het kenteken op uw naam laten overschrijven.
Dus ook als uw partner (eigenaar/houder) is overleden en u behoudt het voertuig, dan moet u het kenteken op uw naam laten overschrijven.
http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetkentekenbewijs/bijaanenverkoop/Pages/default.aspx
– voertuig overschrijven RWD
Geen opmerkingen:
Een reactie posten