dinsdag 1 januari 2019

Vrijheid, Vrede en Vreugde

Tekst : Psalm 126 



Gods VVV voor elk mens: Vreugde, vrede en vrijheid . Psalm spreekt over het keren van het lot. (Psalm 126:1 NBV) “Een pelgrimslied. Toen de HEER het lot van Sion keerde, was het of wij droomden, Dat is wat er plaats vindt, wanneer de Heer tussenbeide komt. Of het nu gaat om een stad, die aan alle kanten bedreigd wordt door vijanden. Het zou ook over mij en jou kunnen gaan. Als iets moeilijk / negatief / angstig is, zo veranderd, dat er weer alles mogelijk is, dan brengt dat vreugde.  

Als je als mens pijn hebt en daardoor in beweging enorm wordt beperkt, zoek je een weg naar herstel en genezing. Wanneer de Heer het gelovig gebed verhoort en de pijn verdwijnt dan komt er vreugde in de ziel van een mens. Of de pijn nu psychisch, lichamelijk of geestelijk is, maakt in principe niets uit. Als het de vreugde, vrede en vrijheid rooft, is iemand snel ontmoedigd en gaan de gedachten en gevoelens alle kanten op. Wat is dan onze reactie?  

De reactie van Paulus ; Zijn uitroepen en zijn vreugde  “Ik ellendig mens...., dankzij de Here Jezus is er verlossing.” Mijn vreugde staat vast -> Filippenzen 4:1 - “Mijn vreugde en overwinning staat vast in Christus.” (kroon 
  
In Psalm 126 zien we verschillende reacties; 
1e reactie - We getuigen van wat God doet en heeft gedaan.(Psalm 126:2,3 NBV) - “een 
lach vulde onze mond, onze tong brak uit in gejuich. Toen zeiden alle volken: ‘De HEER heeft voor hen iets groots verricht.’ 3 Ja, de HEER had voor ons iets groots verricht, we waren vol vreugde. 
-> getuigen van Jezus is de geest van profetie. Getuigen is uitspreken wat God heeft gedaan. Daarom is het belangrijk dat we steeds weer opnieuw, zoals Psalm 103:2 ook beschrijft - “Loof de HEERE, mijn ziel, en vergeet niet een van Zijn weldaden.”  God prijzen en danken voor Wie Hij is en wat Hij heeft gedaan. -> ma t/m zo 
Zoals God is, zo doet Hij. God is liefde, daarom heeft Hij lief. God is rechtvaardig, daarom handelt Hij recht. God is goed, daarom heeft Hij het goede met ons voor.  God is barmhartig, daarom ontfermt Hij zich over mensen, die geen hulp hebben.  

God is een Strijder en daarom strijd Hij voor Zijn kinderen om hen te zegenen en voorkomt dat de boze er mee wegkomt. Dat lezen we ook verder in Psalm103, Jesaja 61 en Lukas 4 Er is vergeving bij de Heer. Er is genezing, vrijheid , bevrijding en vreugde om ons te vullen met Zijn goedheid. In plaats dat alles moeilijk en donker is als in het dal van diepe duisternis, komt er licht aan de horizon van ons bestaan.  

Wij houden vaak de vreugde tegen, door onze zonneschermen naar beneden te doen, waardoor het licht van God niet binnen kan komen. We hebben muren van boosheid, bitterheid, eigen gerechtigheid. Maar ook ; Ik heb gelijk, gebrek aan vergevingsgezindheid, hoogmoed en trots. Dat zijn de wapenen van de boze, die gekomen is om te roven, te slachten en te vernietigen 
Door te vergeven kunnen we zelfs worden genezen. 

Eén van de redenen waarom mensen niet genezen worden, omdat het gif van niet vergeven maar zijn werk kan doen. Mensen worden daar letterlijk ziek van. Gaan zich isoleren en verstoppen. Terwijl als we het probleem, de zonde en wat ons neerdrukt in het licht van God brengen, komt er ruimte en verlichting voor ons denken. Het is als of een hele last van ons afvalt en het niet meer drukt letterlijk op ons.  

Paulus zegt ook : In de druk maar niet in het nauw. Waarom? Zijn kracht kwam van God. Verwachte het niet van zichzelf, maar versterkte zich net als koning David (OT) zich in de Heer.  

2e reactie b. We gaan bidden en noemen de beloften van de Heer.(Psalm 126:4 NBV) - “telkens wanneer ik voor u allen bid. Dat doe ik vol vreugde, 
-> We gaan uit van Gods goedheid en verlangen om ons Zijn kinderen te zegenen. Jeremia: Zijn gedachten over ons zijn gedachten van heil en vrede.” Er zijn meer dan 365 teksten in de Bijbel waarbij de Heer zegt : Vrees niet.” Waarom? 

Omdat het eerste wat er gebeurd is, dat je bang wordt en angst als een gewapende tegenstander bezit maakt van je denken, gevoel en hart, waardoor je krachteloos wordt. Daarom heeft God ons een geest gegeven van kracht, liefde en wijsheid. En niet een geest van angst, waarbij we het liefst hard wegrennen. Als we vervolgens op eigen kracht proberen het probleem op te lossen, merken we hoe snel we vastlopen 

Vraag : "Niet door kracht of geweld, maar door Mijn Geest spreekt de Heer: Zacharias. Op welke manier zou dit voor mij van betekenis kunnen zijn? Zijn er momenten dat deze tekst op mij van toepassing zijn?  

De Heer wil levend water in ons binnenste geven als een bron, die niet ophoudt. Het geloof in de Here Jezus is een bron van vreugde, vrijheid en vrede.  Daarom dat er staat : “Al mijn bronnen zijn in U.”  Psalm 87:7 Dat spreekt van overgave en vertrouwen in de Heer. Vraag : Welke bronnen heb ik in mijn leven?  Een bron van bitterwater dat steeds negatieve woorden en gedachten eruit gooit? Of een bron van zoet water, waarmee we God de eer geven en Hem op de eerste plaats zetten? Vraag : Waarmee vul ik mijn gedachten / hart?  Wat komt er uit mijn mond als het moeilijk wordt?  

Paulus zegt : “Ik vermag alle dingen, in Hem die mij kracht geeft.” Dat is niet afhankelijk van mijn omstandigheden en de veranderingen die ik mee maak, maar gebaseerd op de God die altijd Dezelfde is.  

3e Reactie - c. We gaan de Heer smeken en bidden om verandering. (Psalm 126:5 NBV) - “Zij die in tranen zaaien, zullen oogsten met gejuich. -> Dat is zaaien met tranenFilippenzen 4 spreekt over bidden en smeken onder dankzegging. Daarbij leg je je hart bloot voor God en roep je het uit. Dat is geen standaard gebed of prevelementje van : “O Heer help.” Maar een krachtig uitspreken van het diepst wat jou beweegt en bekend maakt bij God. In Psalm 56 : 9 en 10 staat dat geen traan verloren gaat, maar bewaard wordt door de Heer. Als we Hem om hulp vragen, slaat de vijand op de vlucht 

Paulus spreekt over : “Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.” -  2Korithiers 5:17.  De oproep is om te wandelen in dat nieuwe leven. Je open te stellen voor God naar hoe Hij daarover denkt en naar kijkt. Daarvoor hebben we Gods Woord nodig om onze gedachten en hart te vullen en reinigen. Jezus zei tegen Zijn discipelen: "Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb En Gods Geest is gezonden om dit in ons en door ons heen uit te voeren 

God maakt alle dingen nieuw. Ongeacht onze situatie, leeftijd en afkomst. Hij is Dezelfde en verandert niet, ook niet wanneer alles om ons heen lijkt te veranderen. We kunnen altijd op Hem vertrouwen en Hij zal ons vervullen met Zijn vreugde, zoals hij het lot van Israël veranderde, toen zij van slaven vrije mensen waren. Hij stelde hen in staat om nieuwe gebieden in hun leven in te nemen en daar te wonen in vrede. 

Paulus vertelt wat Jezus voor ons heeft gedaan. Kolossenzen 2:15 - Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd. Deze tekst spreekt over de zondeval in Genesis 3, waarbij de mens gevallen is door de zonde. Johannes 12: 31 laat zien dat Christus afrekent met de aanjager van de zonde en Gods tegenstander door Zijn kruisdood en opstanding. De Here Jezus heeft Zijn leven gegeven, om wat ons tegenhield om tot God te gaan, vrije doorgang te verlenen.  

Zijn opstandingskracht is ook in ons. De Heilige Geest, die Hem leidde, leidt ook ons. Wat er gebeurde toen Hij sprak, wil God ook in en door ons heen doen. We zien bij de discipelen in Marcus 16 dat zij gingen op het Woord van Jezus en de Heer werkte met hen mee door wonderen en tekenen. Het gaat niet om de wonderen en tekenen in de eerste plaats, maar om onze bereidheid om te gaan en dat wij beschikbaar zijn voor God om gebruikt te worden om Zijn VVVVrijheid, Vrede en Vreugde uit te delen met een overlopende maat, zoals God ons dat ook doet.  

Zou ik net als Psalm 126 en de uitspraken van Paulus, elke dag mijn geloofsbelijdenis door Gods aanwezigheid in mijn leven willen laten bepalen? De vraag waarmee ik wil eindigen is: Zijn er obstakels in ons leven, die ik bij de Heer wil brengen, zodat Gods VVV in mij en door mij heen Zijn werk krachtiger kan doen?  


Geen opmerkingen: