Psalm 22 : 1 – 8
In
deze Psalm zijn er verschillende momenten dat voor ons heel herkenbaar zijn rondom
Goede Vrijdag. De hele Psalm heeft verzen die wij als gelovigen onder het
Nieuwe Verbond door de lijdensweg en het offer van de Here Jezus kennen.
Vers
2 Mijn
God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten.
Vers
8a Allen
die mij zien, bespotten mij
Ver
9a Hij
heeft zijn zaak aan de Heere toevertrouwd – laat Die Hem bevrijden!
Vers
17c zij
hebben mijn handen en mijn voeten doorboord. Wij weten en hebben ook
voor ons zelf gelezen dat de Here Jezus met spijkers / nagels is doorboord en
gehangen aan het kruis.
Ver
19 Zij
verdelen mijn kleding onder elkaar en werpen het lot om mijn gewaad. De
soldaten dobbelen onder aan het kruis om kleed van de Here Jezus. Aan hen gaat
voorbij wat er boven hun hoofden gebeurt.
Te midden van het feest van de ongezuurde broden en het komende Pascha,
vind er een wereld veranderd en levensveranderde gebeurtenis plaats in de
wereldgeschiedenis. De wereld staat op een kruispunt van de overgang van het
Oud Testament naar een nieuwe verbondsluiting van God met de mens.
De mensen aan de voet van het kruis en de schedelplaats, Golgotha, waren
getuige hiervan. Ogenschijnlijk was er
een man tussen 2 misdadigers genageld, die als beschuldiging had dat hij de
Koning van de Joden was. Een beschuldiging die de Joden absoluut niet begrepen
en accepteerden. Hij was niet hun koning. Hij was iemand die Zich de Zoon van
God noemde. Hij was Degene die zich vergeleek met God, toen Hij zei: Als je mij
hebt gezien, heb je de Vader gezien. Dat was regelrechte Gods lastering voor
een mens die Zich verheft boven alle anderen. Deze mens moest volgens de
geestelijke leiders daarom ook gekruisigd worden.
Maar wie was deze man? Een vraag die
velen om Jezus heen bezig heeft gehouden. De vraag die Jezus ook aan Zijn
discipelen stelt: Wie zeggen de mensen Wie Ik ben. Johannes de Doper, Elia was
het antwoord. Er werden vele vragen aan Jezus gesteld over de bevoegdheid die
Hij had om zo te mogen spreken en onderwijs te geven. De mensen en met name de
leiders hadden vragen over Wie Jezus was. Daarom ook dat Nicodemus in de nacht
tot Jezus kwam om hem vragen te stellen. Hoe kan een man van eenvoudige afkomst
zulke wonderen doen en dingen leren die wij met elkaar niet begrijpen. Jezus
vertelde over de verlossing die een mens nodig heeft van de zonde om tot God te
kunnen komen.
Petrus
had te midden van al deze vragen het antwoord, wat door de eeuwen heen steeds
weer opnieuw vertelt wordt over Wie Jezus is. Mattheus
16:16 U bent de Christus, de Zoon van de levende God. Op dat moment
was de tijd nog niet rijp dat noch Jezus noch zijn discipelen of toehoorders
dit zouden gaan belijden. Jezus legt
daarna uit dat Hij veel zou moeten lijden vanwege de oudsten en de overpriesters en de
schriftgeleerden.
Nu op
Goede Vrijdag heeft de naam van Jezus voor ons gelovigen een heel andere klank.
Samen met Petrus kunnen wij belijden : U bent de Christus, de Zoon van de Levende
God. Dat konden de discipelen,
de mensen die Hem volgden, de leiders van het volk en de Romeinse overheid op
dat moment niet zeggen.
Dat
zien we in de Evangelieën hoe Jezus wordt bespot, mishandeld wordt door iedereen. Aan het kruis roepen de
leiders : Hij komt om anderen te redden, maar zichzelf kan Hij zich niet redden
van het kruis. Voor hen was Jezus een mens als ieder ander met een verkeerd
ideaal en verkeerde geloofspunten.
Hadden ze maar beter geluisterd naar wat Johannes de Doper over hem zei:
Zie
het lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt. Hij was de voorbode
van Jezus geweest om de mensen voor te bereiden om Hem als Messias en Verlosser
te ontmoeten.
Dat
is ook wat Jezus zelf noemt als hij in gesprek is met Nicodemus. Johannes
3:17 Want God heeft Zijn Zoon niet in
de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld
door Hem behouden zou worden.
Waarom?
Jezus begreep dat het de liefde van God de Vader was, die Hem er toe bracht om
deze lijdensweg te gaan. Johannes 3:16
zegt : “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn enig geboren
Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die gelooft eeuwig leven heeft en niet
verloren gaat.”
Dat
vertaalt Paulus ook in de brief aan de Filipenzen
2:5-11
Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, 6 Die, hoewel Hij in de gestalte van God was,
het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft door de
gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden. 8 En in gedaante als een mens bevonden, heeft
Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de
kruisdood.
Jezus
is in gehoorzaamheid aan de Vader en geworden als een lam dat zijn mond niet
open deed. Hij werd beschuldigd, gegeseld, geslagen, bespot, bespuwd. Dat heeft
Hij laten gebeuren, nadat Hij in het hof van Getsemanee zei tegen God de Vader:
Niet mijn wil, maar Uw wil
geschiedde. De wet van het
Koninkrijk van God is dat er voor zonde en schuld bloed moest vloeien van een
offer dat plaatsvervangend de schuld op zich kreeg. Zodat er vergeving kon
komen. In I Johannes 1: 9 lezen we ;
Als
wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te
vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Laten
we opnieuws stilstaan bij de woorden uit Psalm 22 en deze op ons in laten
werken:
(22:2)
Mijn
God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten,
……… Een uitroep dat ieder die daar was heeft
moeten horen. Eli, Eli, lama sabachtani. Een uitroep omdat hier pijnlijk
duidelijk is dat Jezus de zonde van de mens op zich had genomen. De zonde die
volgens Jesaja 59: 2 scheiding brengt tussen God en de mens. Hier tussen God de
Vader en de mensenzoon, omdat dit de weg was van het Lam van God, Die daar in
onze plaats gaat sterven.
(22:3b)
en ‘s nachts, maar ik vind geen stilte.
………..
Voordat alles plaats gaat Jezus in het hof van Getsemane in gebed en zoekt
ernstig Gods aangezicht. Er is een hevige strijd die Jezus voert, waarbij Hij
zich overgeeft aan God de Vader. Zoals Lucas
22:42 beschrijft: Vader, indien Gij wilt, neem deze beker van Mij weg; doch
niet mijn wil, maar de uwe geschiede!
een smaad van mensen en veracht door het volk.
7 (22:8) Allen
die mij zien, bespotten mij;
…………….
Is
dat niet de beschrijving die wij ook Jesaja 53 en in de Evangelieën. De weg die
Hij moest gaan, een weg van smaad, hoon en bespotting is, waarbij hij vals is
beschuldigd. Op gezet door de leiders om te roepen dat Hij gekruizigd moest
worden.
8 (22:9) Hij
heeft zijn zaak aan de HEERE toevertrouwd-laat Die hem bevrijden!
…………….
Deze
zelfde leiders staan naar Jezus te kijken, terwijl hij daar genageld is aan het
kruis en zeggen : Zij zeiden: Anderen heeft Hij verlost, laat
Hij nu Zichzelf verlossen als Hij de Christus is, de Uitverkorene van God. Dat lezen we in
Lucas 23:35
Dat
zijn dat woorden die vanuit de Psalm van David. Woorden als een profetische
heen wijzing naar de lijdensweg van Messias, Jezus. Dat woord geeft precies zo weer wat er vele jaren
later zou plaatsvinden.
Bijzonder
en ook indringend om te zien dat de weg die Jezus is gegaan, al door Gods
dienstknechten is voorspeld.
Er
was geen andere manier en weg om tot de verzoening te komen tussen God en de
mens.
Wat
is het resultaat van dit lijden en het offer dat Jezus heeft gebracht? Dat
lezen we in verder in Filippenzen 2: 9 –
11
9 Daarom heeft God Hem ook bovenmate
verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam, 10 opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen
elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde
zijn, 11 en elke tong zou belijden dat
Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.
Hier
zien we wat wij overmorgen met 1e Paasdag met elkaar mogen belijden.
Het spreekt van een levende Heer,
die
is opgestaan. Hij heeft, zoals Jezus dat Zelf zegt in Mattheus 28: 18 Mij is gegeven alle macht in de hemel en op
de aarde. Een woord dat een antwoord is op het gebed wat Jezus ons
leerde: Onze Vader, Die in de hemelen is, Uw Naam worde geheiligd, Uw
koninkrijk kome en uw wil geschiede. Waar? In de hemel alzo ook op de aarde!
Dat
maakt dat Goede Vrijdag, waarop Jezus werd terecht gesteld, gepijnigd, bespot,
bespuwd en gekruisigd werd, niet het einde is van alles. En wij zonder verder
vooruitzicht naar morgen en Pasen verder moeten gaan. Ook als we zelf
geconfronteerd worden met de dood, dan mogen we weten dat de belofte dat in de
ochtendglore bewaarheid werd op de derde dag , ook een belofte is die God aan
ons kenbaar maakt. Zijn opstandigs kracht maakt dat de scheiding tussen God en
de mens aan een einde is gekomen en de
dood niet meer het laatste woord heeft. God is niet een God van doden maar van
levenden als er gesproken wordt over mannen Gods uit het Oude Testament.
Die
Levende God heeft Zijn Zoon gegeven omdat wij zouden mogen ontvangen en
doorgeven de genade en vergeving die God voor ons heeft. Zodat de nacht zal
veranderen in de dag waar de opgestane Heer ons voorgaat.
Nu
staan we stil bij Zijn lijdensweg, offer en dood. Dat is goed om door te laten
dringen en beseffen, dat deze weg niet voor niets is geweest.
De graankorrel die sterft in de
grond, is tot leven gekomen en draagt vrucht. Dat is het beeld wat Jezus ons
gaf en wij ook na mogen volgen door ons leven elke dag opnieuw aan Hem toe te
vertrouwen en met de geloofszekerheid om mogen uitzien naar een hoopvolle
toekomst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten