Teksten: Exodus 20: 1-17
en Efeze 4 : 17 - 32 HSV
De tien geboden – de nieuwe levenswandel.
God sprak – Hiervoor was
Mozes de berg op geweest en God sprak met Mozes van aangezicht tot aangezicht
als een vriend. Mozes was door God geroepen om het volk uit Egypte te leiden en
brengen in het beloofde land. Daarvoor had hij een hele lange weg afgelegd.
Zijn leven werd gekenmerkt door trauma’s en gunst.
Als baby werd hij
ontvangen in een situatie waar angst en dood was om hem heen. Ook bij zijn
vader en moeder was er een zoeken naar het behoud van dit jongetje. Door het
water heen werd hij behouden, later zou hij als verlosser het volk uitleiden
door het water heen om hen te verlossen van dezelfde onderdrukker. Om deze
opdracht te kunnen doen, waren er terreinen in zijn leven, die God wilde
ontwikkelen.
Als zoon van slaven, werd
hij opgenomen als zoon bij de dochter van farao / koning. We zien hierin Gods
hand, zoals God met Jozef was en hem verhoogde van slaaf tot 3e man
in geheel Egypte. De gunst op het leven van Mozes was zo groot, dat hij in het
huis van farao gelijk werd gesteld in de opvoeding, onderwijs en plaats als de
rechtmatige familielid van farao.
Zijn koninklijke opvoeding
liet ook zien wat zijn toekomstige status zou zijn. Alleen God had hem nooit
opgegeven als deel van Egypte, maar als erfgenaam van Gods beloften aan Zijn
volk. De bloedband met zijn ouders en
familie en volk zijn nooit uitgewist, maar bewaard tot het moment dat zij
opnieuw ontwaakten in zijn bestaan en bewust werd wie hij werkelijk was.
Als jongeman werd hij
opgeleid in de wijsheden die hij nodig zou hebben als bestuurder. Als zoon
binnen het huis van farao leerde hij ook vechten om als een sterke krijger van
het koninklijke huis en natie symbool van goddelijkheid te zijn. Zijn karakter en temperament bracht hem
uiteindelijk in gevaar, waardoor hij een man doodsloeg, die het rijk van farao
vertegenwoordigde t.o.v. het slavenvolk, de Hebreeërs. Daarmee verraadde hij
zijn Koninklijke thuisfront en had hij gekozen voor de kant van de vijand die
door onderdrukking ten onder werd gehouden. Hij werd een staatsvijand no. 1 en
moest vluchten om zijn leven te kunnen behouden.
In de tijd dat hij bij
Jethro kwam, moest hij opnieuw beginnen om zijn leven op te bouwen. God
gebruikte dit om hem voor te bereiden op zijn taak om het volk te kunnen
verlossen en uitleiden uit het diensthuis Egypte. Zijn koninklijke wijsheden en
vaardigheden moesten omgevormd worden om niet een vertegenwoordiger van Egypte
te zijn, maar een speekbuis van God namens het volk voor farao, zijn Egyptische
halfbroer, die koning geworden was.
Hij moest opnieuw leren
praten, maar dan niet vanuit menselijk gezag, maar uit het vertrouwen dat God
met hem zou zijn en kracht zou verlenen aan zijn woorden als hij zou gaan
spreken. Daar was ook een transformatie
nodig van zijn persoon en karakter om van de ongetemde en temperamentvolle
koningszoon, nu als Vriend van God zachtmoedig te zijn.
Hij zou heel wat te
verduren krijgen in zijn weg om het volk uit Egypte te leiden en het volk dat
door de woestijn steeds weer in opstand zou komen. Dat vroeg om een hervorming
naar de vernieuwing van zijn denken. Romeinen
12: 2 - En
word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word innerlijk veranderd door de
vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede,
welbehaaglijke en volmaakte wil van God is . Op eigen kracht was hij al bij de eerste poging bij de
nieuwe farao niet meer in staat om te doen wat God van hem had gevraagd. In
plaats van vrijheid, werd het volk nog harder aangepakt. Daarna begon pas
stapje voor stapje de weg naar de vrijheid voor iedereen.
Nu was de cirkel rond. Hij
had God leren kennen als de Ik ben Die
Ik ben. In afhankelijkheid en opdracht van God ging Mozes op pad en deed
wat God hem opdroeg. Hij had in de jaren voor zijn opdracht geleerd om te gaan
met God en te luisteren naar Zijn stem. Denk aan de brandende braamstruik. Hij
was opmerkzaam geworden voor Gods handelen en stond open voor Zijn
aanwijzingen. Zijn karakter en persoonlijkheid hadden nog wel een zetje nodig
om te gaan en te spreken.
De relatie met Jethro en
zijn schoonfamilie had hem geholpen om een eigen familie te hebben, waarin hij
functioneerde als schoonzoon, man en vader. Hij groeide op in andere
vaardigheden, die hij nodig had als volwassen man. Niet gedreven, maar bewegend
uit relatie en liefde voor Zijn volk.
Ook in de omgang met
anderen was hij respectvol geworden en liet niet zichzelf gelden, maar handelde
vanuit relatie, liefde en in afhankelijkheid van God. Daarmee zou hij een groot
volk op weg helpen naar het beloofde land.
Al deze zaken in zijn
leven waren nodig om te komen tot de man die in Exodus tot het volk namens de
Heer spreekt. Het volk had net als hij zelf een transformatie nodig om God weer
te dienen als volk van God en niet als slavenvolk van Egypte. In hun doen en
laten en denken was het leven in alle opzichten te vinden.
God sprak in de wet als
eerste over Zichzelf. Net als tegen Mozes. En hetzelfde zoals Jezus Zich steeds
openbaar maakte aan het volk Israel met de woorden : Ik ben. Wie God is, zo doet Hij. Hij is geen mens. Velen verwarren
het met de opvatting die wij in onze samenleving horen.
Hij / zij doet zo, daarom
is hij / zij zo. Vaak hebben kinderen
naar het voorbeeld en leven van hun ouders het beeld van God gecreëerd. De
angst, boosheid, teleurstelling neemt dan de plaats in van hun gevoel van
onrechtvaardig te zijn behandeld door hun aardse ouders. Omdat ouders soms zo
heerlijk onvolmaakt kunnen zijn, zal die God, waarin ze geloven ook wel maar
een verzinsel zijn, waar je niet van op aan kan. Een pijnlijke conclusie van
een gekwetste ziel.
Daarom dat het onderwijs
uit Gods Woord, de Bijbel en onze levenswandel zo ontzettend belangrijk zijn
hoe wij zijn gevormd in ons denken, doen en zijn. Ook onze houding en
hartgesteldheid maakt welke vruchten ons leven voortbrengen. Zoals Jezus zei: Aan
de vrucht herken je de boom. In
het gedeelte waarin Jezus hierover spreekt, heeft hij het over mensen die
zeggen dat zij in de naam van God spreken. Er zijn voldoende voorbeelden in de
Bijbel te vinden, waarbij mensen deden alsof ze door God gezonden waren, maar
absoluut niet de waarheid spraken en mensen op een dwaalspoor in hun leven
zetten.
Er is een voorbeeld uit de
geldwereld, waarin men zegt hoe je vals geld van echt kunt onderscheiden. Dit
nog voordat er overal apparaatjes waren om te onderscheppen. De mensen uit de
geldwereld gaven aan dat je dit kon weten door veel met het echte om te gaan.
Daarmee merkten, voelden, zagen ze gelijk dat iets nagemaakt en nep was. Dat is
ook wat Mozes nodig had. Hij had nodig dat zijn denken synchroon met die van God
werd. Afgestemd, gevuld met gedachten,
die van God kwamen en niet van de wijsheden aan het hof van farao, maar ook
niet de wijsheden, die het volk door ervaring en ondervinding houden opgebouwd.
In beide gevallen was de bron niet juist. God is de bron van het Leven.
Wanneer God dan spreekt
tot het volk 8 x Gij zult – jullie
moeten, geeft duidelijk aan dat er een andere richting nodig was in hun denken
om in het denken van God te komen. Voorbeelden die zij gewoon waren van angst,
onderdrukking, geweld en nemen wat niet van jou is, moesten omgevormd worden in
Liefde, vergeven, acceptatie, zorg en geven. In de tegenovergestelde geest
handelen van wat ze zelf hebben ondervonden. In de jeugdzorg en ggz zien we
mensen disfunctioneren op gebieden, waar ze zelf trauma’s hebben opgelopen en
dit zelf ook weer doen naar partner en kinderen. Daarmee ondervinden degenen,
die dichtbij zijn de klappen die de persoon zelf ook heeft gehad in het leven.
Daarom sprak God tot het
volk over :
Ik ben – de God die je op de eerste plaats in je leven moet
zetten.
De
omgang en relatie met God – met Mij ga je anders om dan wat je in Egypte hebt gezien en
moet je eigen gaan maken wat jullie door overlevering van Mij hebben gehoord.
God ging handelen met hen en zij zagen en ondervonden de wonderen, die Hij
deed. Hij was niet veranderd. Hij is en blijft Dezelfde God.
De
omgang en relatie met ouders – Als basis van het gezin, de familie de samenleving is het
gezin. Daar waar kinderen in veiligheid mogen en kunnen opgroeien. Daar waar
ouders ook in hun persoonlijke ontwikkeling mee mogen groeien naar volwaardige
en volwassen personen. Als beeld en voorbeeld van de groei in het geloof.
De
omgang en relatie met anderen – Hierna komt de omgang met anderen. Vanuit een gezonde basis
leven, handelen en gaan. Jezus is het fundament van ons geloof. Op hem bouwen
wij in ons leven als persoon en als gemeente. Hieruit kunnen wij ook gaan functioneren in een
wereld met andere normen en uitgangspunten vanuit de veiligheid die we bij God
en Zijn gezin mogen ervaren. Niet elkaar omlaag halen met veroordeling en
kritiek, maar als hand en voet elkaar dienen met hetgeen God aan ieder
persoonlijk heeft gegeven als gave en talent. Daarbij hoort een heilige levens
wandel die op Hem is afgestemd.
Nieuwe Levenswandel
Efeze 4 : 17 – 32 HSV Dit zeg ik dan en getuig ervan in de
Heere, dat u niet meer wandelt zoals de andere heidenen wandelen, in de
zinloosheid van hun denken, verduisterd in het verstand, vervreemd van het
leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding
van hun hart. Zij hebben zich, ongevoelig als ze zijn geworden, overgegeven aan
losbandigheid, om alle onreinheid begerig te bedrijven. Dit
is de oude manier van doen en denken. De mens zonder God. Gewetenloos en
ongevoelig naar God en anderen. Kenmerkte de manier wat de Israelieten
ondervonden als 2e rangs burgers.
Maar u hebt
Christus zo niet leren kennen, als u Hem tenminste gehoord hebt en door Hem
bent onderwezen, zoals de waarheid in Jezus is, namelijk dat u, wat
betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat
door de misleidende begeerten, en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw
denken, en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het
beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid. Leg
daarom de leugen af en spreek de waarheid, ieder tegen zijn naaste; wij
zijn immers leden van elkaar.
Dit is de nieuwe manier
van denken. We hebben Christus, God leren kennen in ons leven en hebben
onderwijs gehad hoe wij in de omgang met God, onszelf en naaste mogen handelen
uit liefde. Elkaar helpen en niet elkaar tegenwerken, maar dichter bij God
brengen.
De kern van Gods handelen
met de mens door Christus en ons doen en laten ten opzichte van elkaar : wees ten
opzichte van elkaar vriendelijk en barmhartig, en vergeef
elkaar, zoals ook God in Christus u vergeven heeft. Daarmee
komen we aan het 2e gebod wat Jezus ons leert: Hebt uw naaste lief als uzelf.
Door dit te doen, zegt
Paulus in 1Timotheus 4 : 16 zal
iedereen zien dat u groeit in uw geloof. Ook zal er vrucht zijn in uw leven
waardoor anderen Christus leren kennen en behouden worden. Dan ben je die boom zoals Psalm 1
zegt : Geplant aan waterstromen, die
vrucht draagt op Zijn tijd, Gods tijd. God
heeft een pad en plan met uw leven, die Hij net als bij Mozes in uw leven wil
uitwerken, zodat wij de werken doe die Hij heeft bereid. Amen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten