maandag 6 november 2017

Schuilen bij God


Als ik schuil bij God, dan….. 
‘In iedereen zit een basisverlangen om zich te uiten en hoorbaar te maken.  Geen twee stemmen zijn hetzelfde. Door zang verbinden we ons ook met anderen. Zo worden we eraan herinnerd dat wij mensen harmonisch op elkaar zijn afgestemd.’ Waarom is dat alles zo belangrijk? ‘Heel veel mensen worden blij door te zingen. Zingen maakt gelukkig. 

Ongetwijfeld hebben mensen altijd gezongen -- overal, altijd, in alle culturen, jonge mensen, oude mensen, kinderen. Gedachten, gebeurtenissen en woorden omzetten in muziek maakt dat het vleugels krijgt.  Kijk maar naar muziekprogramma’s, waarbij mensen hun lied en muziek opdragen aan iemand van wie zij houden en moeten missen of veel steun en hulp van hebben gehad. Wat zij zingen komt over bij de toehoorders, die vaak een traantje moeten wegpinken omdat de diepte en echtheid van de woorden proeven.  

In de natuur zien we dit fenomeen ook bij dieren. Vogels zingen ook op allerlei momenten en om allerlei redenen. Wij kunnen door stil te zijn enorm genieten van de zang van iemand anders of het gefluit van vogels. In de Bijbel worden we regelmatig aangemoedigd om te zingen en God de eer te geven in allerlei omstandigheden. Maar ook wil God ons ontmoeten, kennen en zegenen in en door ons zingen heen. De Psalmen, klaagliederen en het zingen van de apostelen in de gevangenis zijn daar een sprekend voorbeeld van.  

1.Als ik schuil bij God, dan…..   wordt een nood een lied 
Psalm 61:1 - Een psalm van David, voor de koorleider, met een snaarinstrument. David staat bekend om zijn liederen en muziek. Niet alleen zong en  speelde hij liederen, maar schreef ze. Een prachtig patroon van persoonlijke woorden over zichzelf in relatie tot de God, die hij diende en aanbad. Diepgaande gedachten in situaties, waarin hij door moeilijke tijden is gegaan en ook woorden van verlangen naar God.  

Die woorden kunnen wij in deze tijd nog steeds zingen, als een gebed van ons verlangen naar meer van God in ons leven. Maar ook de belijdenis van Wie God is in de Bijbel, dat Hij Dezelfde God is in onze tijd. Die we mogen kennen door de Zoon van David : de Christus, Messias, Jezus. David was het typebeeld van Jezus. Hij was koning, priester en profeet. Vanuit die hoedanigheid leefde, deed en sprak hij. Jezus’ Woorden hebben kracht en autoriteit. Hij is de Koning der koningen. Zijn Woorden geven onderwijs over het leven als mens in relatie tot God en richting.  

Door de Heilige Geest verbindt God zich met Zijn kinderen, zij die geloven in Jezus Christus. En wil ook ons bij staan en bekwaam maken om het werk en leven met God te ontvangen, zoals als Jezus zei: Ik kan niets doen tenzij God de Vader het Mij laat vertelt, onderwijst en laat zien. Zo ook wij. God wil ons onderwijzen hoe te gaan in de voetsporen van Jezus.  En wil ons versterken om met vertrouwen en geloof door het leven te gaan. Daarbij is muziek een instrument om ons daarbij te helpen. Woorden uit de Bijbel hardop uitspreken en zingen met je hart.  

2. Als ik schuil bij God, dan….. kan ik roepen tot God Psalm 61: 2-3 -  O God, luister naar mijn roepen, sla acht op mijn gebed. Van het einde van het land roep ik tot U, nu mijn hart bezwijkt; leid mij op een rots die voor mij te hoog zou zijn. Een bekende ijsketen, heeft rondom de verkiezingen van dit jaar, een campagne gevoerd met : Laat je stem horen en je hart spreken. Hiermee wilden ze jongeren aanmoedigen, die de vorige keer niet hadden gestemd t.b.v. van onze overheid.   

Zo worden wij aangemoedigd om onze stem te laten horen en ons hart daarin te laten spreken.” Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Wij doen dat en kunnen dat doen voor voor zaken, die wij belangrijk vinden in onze kerk, onze woonplaats en onszelf. 

Bij David zie je dat het spreken roepen is geworden. Hij is op de vlucht geweest voor zijn zoon Absolom, die probeerde koning te worden in plaats van zijn vader. En toen Absolom stierf was David ten einde raad. Zijn hart schreeuwde het uit om van de last die het met zich meedroeg, verlost te worden. Met zijn last gaat hij naar God toe.  

Hij besefte dat zijn mogelijkheden op waren en hij vastliep in zijn denken en doenWat kon hij als vader nog meer hebben gedaan voor zijn zoon? Nu het allemaal voorbij is, hoe kan hij nog verder in het leven en als koning over het land regeren?  Hij stond als het ware in het schaakspel van het leven schaakmat en kon geen kant meer op.  

In het wereld beroemd nummer van Bob Dylan bezingt hij in het lied Blow’n in  the wind. het feit dat een man / mens vele dingen in zijn leven probeertVaak  worden we uitgedaagd om oplossingen te bedenken in het leven en de mens te zijn die het heeft gemaaktMaar…. wat als je het niet maakt en jij het nakijken hebt? Waar kun jij dan terecht met je verhaal? Wie kun jij dan onder ogen komen  
met een opgeheven hoofd, in plaats dat je laat gaan in het verlies wat je lijdt.  

David ziet dat hij bij God terecht kan. Hij belijdt dat God hem op een plaats kan brengen, waar hij van zichzelf niet kan komen. vers 3 - leid mij op een rots die mij te hoog zou zijn.” (NBG-51) David keek niet alleen vanuit zijn eigen mogelijkheden, maar vroeg God om hulp.  Dit brengt ons bij de volgende gedachte die wij vinden in het Nieuwe Testament. Jezus is de rots, waarop ik mijn leven mag bouwen. Hij is Degene die ons wil en kan leiden op die momenten dat ik de weg kwijt ben, maar ook weet waar ik naar toe moet gaan.  

In de afgelopen maand zijn wij naar Spanje geweest en voor de kust van de plaats waar wij ons hotel hadden, is een klein eiland. Waar je in de baai ook was, je zag het eiland altijd voor je liggen. Als je aan het wandelen was, leek het of dit eiland, deze rotsformatie met je mee bewoog. Zo is het in werkelijkheid met God wel zo.  

Psalm 139 zegt: Al vlucht ik naar de andere kant van de wereld, U bent daar ook. Al verstop ik mij in het duister van de nacht. Het is voor God net als overdag en ben ik net zo goed zichtbaar, waar ik mij ook bevind.” Het is een menselijke trek om te vluchten en te denken dat je een plaats vindt, waar je niet meer met jezelf of het probleem wordt geconfronteerd 

De naam van Jezus – "Jeshua" – is de naam, die we ook zien in Jozua wat wil zeggen De God die redt De God die uitredding geeft. Als wij vastlopen in ons leven, dan wil God er in zijn Zoon en door Zijn Geest erbij komen om ons een uitredding te geven en brengen van de bedreiging en angst in Zijn tegenwoordigheid van Vrede. Dat was het eerste wat de discipelen hoorde. Vrees niet, vrede zij u.”  

Zij stonden doodsangsten uit vanwege de bedreiging om als volgeling van Jezus opgepakt te worden en hun vertrouwde meester was er niet toen zij het gevoel hadden dat God hen aan hun lot had overgelaten en zonder Jezus zouden moeten doen. Totdat…. totdat Jezus in hun midden kwam. Mag Jezus in uw  situatie komen? 

David verwoordt het met de woorden van Psalm 61: 4 - “Want U bent een toevlucht  voor mij geweest, een sterke toren tegen de vijand.” Die vijand zit niet altijd om ons  heen. Soms zit het helemaal in ons zelf en hebben wij nodig dat we los komen van de angst, verdriet en pijn, die ons vertellen dat er geen hoop meer is. Toch zien we ook in het leven van David op de meest cruciale moment dat er staat: "Maar David sterkte zich in de HERE, zijn God."
 – 1Samuel 30:6  

Hoe kon hij dat doen? Doordat hij in zijn leven eigen had gemaakt om dicht bij God te willen leven en zag dat God het was die hem vasthield en leidde op moeilijke momenten.  Maar ook was David een man die God dankte voor Zijn hulp, trouw en goedheid in goede en slechte tijden. Geloof  in God was in zijn hele leven verweven.  

3. Als ik schuil bij God, dan….. verlang ik bij U te zijn 
Psalm 61: 5 -  “Ik zal in alle eeuwigheid in Uw tent verblijven, mijn toevlucht zoeken in de schuilplaats onder Uw vleugels.” Sela In Spreuken 18:10 lezen we – “De Naam van de HEER is een sterke toren, de rechtvaardige  snelt erheen, en is veilig.”  In beide teksten zien we een werkwoord staan, die de gelovige doet. Vers 5 : “Ik zal verblijven en zoeken.” En Spreuken – de rechtvaardige / gelovige gaat naar God toe.” Een verlangen zet een mens in beweging.  

God heeft mij, als Zijn kind de middelen gegeven om  in actie te komen.  
  1. *Laat horen wat er in je hart is door te spreken.  
  1. **Zingen is 2 x bidden. Bidden en vragen is waar Jezus ons aanmoedigt om de stem die wij als kind van God hebben gekregen ook te gebruiken.  
  1. ***Geloof. God heeft ons de gave van geloof gegeven om te vertrouwen en tot Hem te komen. Spreek Woorden uit de Bijbel hard uit, dat bouwt ons geloof op.  
  1. ****Beloften : Wie bidt -> ontvangt. Wie klopt -> wordt open gedaan. Wie zoekt -> die vindt. Wat God / Jezus belooft, doet Hij ook. Hij is betrouwbaar.  
  1. *****De Naam van JezusAl wat je in Mijn naam bidt, het zal u geworden. 

In het leven van David zien we diepe dalen en moeilijke perioden, maar toch weet Hij dat God aan het begin en eind staat van alle dingen. Dat is ook Zijn naam – Alpha en Omega. Hij overziet alles en mijn leven is in vertrouwde handenDie handen mag ik zoeken en Hij laat Zich vindenJesaja 55:6 – “Zoek  de HEER nu hij zich laat vinden,roep hem terwijl hij nabij is.”  Belofte en waarheid 

Psalm 61: 4 is de belijdenis van mijn geloof in God – “U bent altijd mijn schuilplaats”  
Waar ik mag zeggen: Dank U Heer dat u de schuilplaats bent, waar ik veilig zijn.  
Prijs U Heer, dat u mij beschermt, op momenten dat ik het niet meer weet.  
Ik ben Uw kind dat samen met Zijn hemelse Vader door leven mag gaan. Ik wil van U zingen, zolang ik leef, want U bent goed.” Amen.  

Geen opmerkingen: