zaterdag 1 september 2018

De wapenrusting van God.

De hertog van Wellington zei ooit over Napoleon: “Ik zei altijd over hem dat het leek alsof er veertigduizend man extra op het slagveld stond als hij er was.” De aanwezigheid van een sterke leider heeft een groot effect. Hoe groot is het effect van de geweldige aanwezigheid van God dan wel niet?
Er is een diepe, Geestelijke honger in ons hart die alleen kan worden gestild door de aanwezigheid van God Zelf. Alleen dankzij het kruis en de opstanding van Jezus heb je toegang tot zijn nabijheid en ontvang je het geschenk van de Heilige Geest die in je woont. Nu mag je weten dat de Heer bij je is. (uit Bible in One Year – Alpha Nederland)


Logo "Spreek tot de Volken"- Toont het thema en ook een logo, dat door één van onze zoons is ontworpen. Het stelt voor dat het kruis staat voor het werk van Christus in ons leven en dat de Geest waait met Zijn wind / kracht en daardoor mensen worden getransformeerd naar zonen en dochters van God, die meer en meer lijken op de Here Jezus Christus in heel hun doen en laten. Tegelijkertijd is het een plaatje wat ook evengoed de Brief van Paulus aan zijn geliefde Efeze, waar hij 3 jaar verbleef, zou kunnen vertegenwoordigen.



Door de brief aan de Efeziers heen schets Paulus een plaatje van de gelovige in de toenmalige en belangrijke handelsplaats Efeze aan de westkust van Klein-Azie in het tegenwoordige Turkije. In de tijd van het Nieuwe Testament lag de stad in de Romeinse provincie Asia (zie dia). De apostel Paulus schreef een brief aan de gemeente te Efeze.

Behalve een handelscentrum was Efeze ook een belangrijk godsdienstig centrum in de Grieks-Romeinse wereld. De tempel van de godin Artemis trok vele pelgrims naar Efeze, en was zo van groot economisch belang. Dit bepaalde de dagelijkse gang van zaken en leven. Rijke mensen, die het zelf allemaal wel kunnen regelen en gerelateerd aan hun godsdienst en handel, waarin zij al eeuwen succesvol waren en sterk stonden. (Zou in deze tijd kunnen zijn.)

De apostel Pauluswas de stichter van de christelijke gemeente in deze stad. Hij bracht later na zijn 1e korte bezoek er bijna drie jaar door in Efeze, jaren van toegewijde en intensieve evangelieverkondiging. (Hand. 19:8-10)
Kenmerken van Efeze: * Opgebouwd en verrijkt door de handel en de afgodendienst aan Artimis. * Godin van de liefde. Hun denken was gevormd door grieks, Asia(huidige Turkeije) en romeinse invloeden. *Hun waarden en normen lagen anders dan in de verkondiging van Paulus. Mede daarom dat hij de brief aan de Efeziërs schreef. Hij benadrukt duidelijk kenmerken van het Christelijk geloof. Hij spreekt van een nieuw moraal en dat hun identiteit in Christus Jezus is.

Hoofstukken 1 – 5 schrijven daarover.
Ef. 1:19 – Je ogen zijn opengegaan voor Gods goedheid en macht. 


Dit plaatje laat zien dat je 2 kanten op kunt. Je identiteit hebben uit natuurlijke bronnen en je indentiteit in Christus, waardoor je niet meer hoeft te overleven.
Ef. 2:1-3 – Daarom leef je niet meer naar je eigen verlangens onder invloed van de duivel.
Ef. 3:17 - God geeft je kracht door de Heilige Geest
Ef. 4:3 - Door de Heilige Geest leef je in eenheid en vrede met elkaar.
Ef. 5:1 - Door Gods Liefde, ben je gericht op Jezus.
Ef. 5:6-14 - Je leeft in waarheid, openheid en het Licht van Christus schijnt in je leven.

Gedicht : “De verliezer krijgt Gods aanbod
De verliezer Ik ben een loser.
De weg die ik ga, loopt op niets uit.
Wat ik heb ondernomen, levert niets op.
Een spoor van teleurstellingen volgen mij.

De Helper
IK ben een verlosser.
IK ben de weg voor jou gegaan.
Al wat jij zult gaan ondernemen, lukt in MIJ.
IK heb jouw zonden, ziekten en zwakheden gedragen.
Volg MIJ.

Samen sterk
Ik ben meer dan overwinnaar.
Struikelblokken worden gebaande wegen.
Mijn zwakheid is een platvorm voor ZIJN kracht en zegen.
Ontvouwt zich ZIJN plan op deze wereld voor mij / ons.

ZIJN aanbod
Want alzo lief heeft GOD de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren ZOON gegeven heeft,  opdat een ieder die in HEM gelooft niet verloren gaat, maar leeft voor eeuwig met HEM.  - Johannes 3:16

“Identiteit van overleven” - Veel mensen vechten ergens tegen. Vechten met en tegen elkaar. Vechten tegen zichzelf, omdat het kwaad binnen in je is. Koning David kende dit ook en riep uit : “Verenig mijn hart opdat ik Uw naam kan prijzen!”- Psalm 86:11 Waarom? Daardoor kan ik U eren, verhogen, kennen, aanbidden, leven, geven, vergeven, gaan en zijn wat U wil dat ik ben. Hink je niet meer op 2 gedachten.

De film “War Room” is een mooie illustratie van Efeze 5 en 6 over de man, de vrouw en kind met en zonder Christus. Je ziet in de film hoe mensen elkaar dwars kunnen zitten en tegen elkaar en zichzelf vechten. Totdat hun ogen en harten open gaan voor de Waarheid van Gods Woord en Gods Geest.

Zij gaan niet meer de strijd aan met lelijke woorden en pijnlijke gedachten, maar bedenken de dingen die van God zijn. Ziet op de beloften, die Hij heeft gegeven voor hunzelf, hun huwelijk en hun kind. Met als gevolg, dat zij veranderen, door toe te passen van de geestelijke principes en er doorbraak komt in hun situatie.

“Identiteit van overwinnen” - Zij worden van mensen die gaan van overleven naar mensen, die overwinnen. Om te kunnen vechten voor het goede, moet je de goede strijd strijden, de strijd van het geloof. 1Timotheus 6:12 – “Strijd de goede strijd van het geloof, win het eeuwige leven waartoe je geroepen bent en waarvan je in aanwezigheid van velen zo’n krachtig getuigenis hebt afgelegd.

Daarom dat mensen enthousiast worden als zij spreken vanuit het geloof, wordt er kracht vrij gezet . Die kracht komt niet voort uit onze geweldige woorden en indrukwekkende daden, maar zoals het Woord aan Zerubabel zegt: “Niet door kracht of geweld, maar door Mijn Geest. ; zegt de Heer van de hemelsleger.” - Zacharia 4:6 



Efeziers 6:10-20 - De instructies voor de mensen van Efeze door Paulus bevat duidelijke richtlijnen om getransformeerd te worden van een mens op deze wereld zonder God, dat voor zichzelf leeft, naar een mens die Jezus volgt en weerbaar is door kennis te nemen van de Boodschap van God voor zijn / haar leven. Daarbij krijgt de volgeling van Jezus, de gelovige wapens / gereed-schappen zodat ze niet gelijk vallen als het moeilijk wordt.

Helm van de Redding
Naam van Jezus / Jeshua -> de God Die redt. Hij is onze Vredevorst – Fil. 4:6 beschermd onze gedachten en harten. We worden aangevallen via onze gedachten. Dat heeft invloed op ons hart, handelen en wie wij zijn. (identiteit)

Mantel van de gerechtigheid
Wij zijn bekleed met Gods gerechtigheid -> Jezus is onze gerechtigheid
Het recht is aan Gods kant. Zijn heilrijke rechterhand ondersteund mij – Jesaja 41:10 NBV - “ Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God. Ik zal je sterken, ik zal je helpen, je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.

Jezus is gezeten aan de rechterhand van de Vader. Matt. 28:18 - “Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde.Rom. 8:1 Door het volbrachte werk van Jezus is er geen veroordeling meer. We zijn rechtens vrij van de zonde. -> We zijn schuldig bevonden, maar christus heeft voor ons de prijs betaald. Rom. 5:1 – Dat we recht voor God staan is door het geloof in de Here Jezus. Ef. 2:8,9 – “Want door / uit genade bent u gered / zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand zou roemen.

Omgord met de Waarheid – ombinden, daar waar de wapens op de heupen worden gedragen. Binnen hand bereik!! Als er wat opdoet, zit je niet zonder. Waarheid is een wapen in de strijd tegen de leugen. Het ontmaskerd. Spreekwoord : “Eerlijkheid duurt het langst” Leugens verdampen als de waarheid aan het licht komt. Ook een leugentje om bestwil hoort niet bij het moraal / identiteit van een overwinnaar, maar bij iemand die probeert te overleven. Daarom dat Paulus in Galaten zegt om oa. de leugen af te leggen.

Dan ga je van overleven naar overwinnen en doe je wat Rom.13:14 BGT zegt - “Luister niet naar je eigen verkeerde verlangens. Maar laat door je gedrag zien dat jullie helemaal bij de ​Heer​ ​Jezus​ ​Christus​ horen.” Daarom dat de Heer door Zacharias zegt : Doe alles door Mijn Geest. Zacharias 4:6 - > Hierdoor zul je “Kracht van de Heilige Geest ontvangen”. Naar de belofte van Jezus in Hand.1:8 En ook inzicht en wijsheid om de Heer in alles te kunnen volgen. Door de Geest van God die ons leidt tot de volle waarheid – Johannes 14 / 16

Daarom heb ik een proclamatie meegenomen. Proclameren is hard op lezen uit het woord van God. Geloof komt uit het horen. Daarom dat Romeinen 10 zegt : Dichtbij is het woord. Namelijk wat jij zelf belijd over Christus en gelooft met je hart strekt tot behoud van je leven en mag je eeuwig bij Hem zijn. Daarom dat we samen deze proclamatie hardop gaan lezen en moedig ieder aan om daar thuis meer door te gaan.




Proclamatie : 

‘Overwinning door het geloof’

God heeft mij geroepen tot een overwinnend leven in Christus Jezus,
daarom strijd ik de goede strijd van het geloof. (1)
Ik bid samen met David, dat ik met heel hart
tot eer van God kan leven en Zijn naam zal prijzen. (2)

Ik wil niet mij bewijzen door grote daden te doen
en indrukwekkende woorden te spreken,
maar vervuld zijn met Zijn Geest. (3)
Ik spreek Gods levende Woord met mijn hele hart
en belijd Jezus als mijn Heer, Die uit de dood is opgestaan. (4)

Uit liefde heeft de Vader Zijn eniggeboren Zoon gegeven,
zodat een ieder, die in Hem gelooft,
vanuit Zijn opstanding eeuwig mag leven. (5)
Met  deze zekerheid ben ik niet meer bang
en weet dat God mij helpen zal. (6)

Jezus zegt : “Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde.
Ik zal met je zijn tot aan de voleinding van de wereld.” (7)
Het is Gods onverdiende gunst en Zijn geschenk aan mij, 
dat ik in Christus gered, gereinigd en gerechtvaardigd ben,
 waardoor ik me niet meer hoef te bewijzen,
maar elke dag mag leven vanuit Zijn overwinning. (8)



1    1Timotheus 6:12
2    Psalm 86:11
3    Zacharia 4:6
4    Romeinen 10: 8,9
5    Johannes 3:16
6    Jesaja 41:10
7    Mattheus 28:18-20
8    Efeze 2:8,9

Geen opmerkingen: