zaterdag 10 november 2012

Prijs God om Zijn liefde


Psalm 103
Een psalm kan ik lezen om opgebouwd, bemoedigd en aangevuurd worden. Wat mij vaak ook gebeurt als ik moe ben of ik druk ben om de dingen ik nog moet doen, gaan de woorden aan mij voorbij. Ik mis daardoor wat God door Zijn Woord tot mij wil zeggen. Daarnaast mis ik wat de Heer door Zijn Geest tot mij wil zeggen.

Daarom is het goed om de Heilige Geest uit te nodigen om tot mij te spreken. Daarnaast is het hardop lezen van het Woord een manier om ook te luisteren naar het Woord van God. Wat ik lees en hoor is krachtiger dan wat ik stil lees. Waarom? Omdat het Woord van God is Levend en krachtig en scherper dan enig twee snijdend zwaard, zodat mijn gedachten en overleggingen van mijn hart wordt gescheiden. Misschien wel onderscheiden. Wat denk ik en wat zou ik nou graag willen in mijn leven. En dat zeggen we dan als volgt: Wat zou ik graag willen als ik het voor het zeggen heb?

Wij zijn kinderen van God en hebben de macht / autoriteit gekregen om te zeggen tegen onze hemelse Vader wat we graag willen. Want als we ons zelf overgegeven hebben aan God, is er een verlangen om te doen wat Hij wil. Eén van die dingen is bidden naar Gods wil. Een hulp daarbij is het Woord van God zelf. Wij mogen en kunnen het Woord van God bidden.

Van David. (vul je eigen naam maar in.)
Loof de HERE, mijn ziel,                           
- een oproep voor mij zelf. Voor mijn wil, verstand en gevoel.

en al wat in mij, is, zijn heilige naam;      
- Lucas 10:27 Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel
uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en
met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf. 28 En Hij
zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij
zult leven.

loof de HERE, mijn ziel,                        
- oproep tot mijzelf om tot actie te komen. Niet vanzelf sprekend. Neiging om naar je verstand te luisteren en het weg te redeneren. Neiging om naar je wil te luisteren en je verlangt andere dingen te doen. Neiging om naar je gevoel te luisteren en alleen mee te gaan als ik me goed voel.

en vergeet niet, Klaas, een van zijn weldaden;        
- hoe vaak vergeet ik de weldaden van God?
Wat zijn de weldaden van God in mijn leven? Jesaja 61 – Jesaja 53 – dagelijkse zegen.
Vergeving, genezing, bevrijding, vrijmaking van banden, vreugde, voorziening, huis, kleren, lieve vrouw, kinderen, werk, mensen die van mij houden etc.

die al uw (mijn) ongerechtigheden vergeeft,         
- die ik heb gedaan, doe en zal doen.
Psalm 139 God is met al mijn wegen bekend. Daarom dat David daar zegt: ken mijn hart, toets mij en ken mijn gedachten. Waarom? Is er een heiloze weg in mij aanwezig?

Hoe kan een jongeling zijn pad rein bewaren? Als hij / zij zich houdt aan Gods Woord en zoekt met zijn / haar hele hart. Jongelingen : Johannes brief spreekt over gelovigen die nog niet volwassen zijn. Dus niet alleen onze tieners. Spreuken 3 : 5 Ken Hem in al uw wegen. Zolang ik dat niet kan belijden ben ik onderweg en heb ik nodig net als David dat God mij onderzoekt en door Zijn Geest aanwijst hoe de weg met Hem verder moet gaan. Joh. 14 / 16

die al uw (mijn) krankheden (ziekten) geneest,
 - Hij is onze dokter. Die al uw ziekten geneest. Bijzonder als je bedenkt dat een deel van ons ziek zijn voortkomt uit wat wij zelf doen. We eten te vet, te veel, te ongezond. We houden ons niet aan de signalen die we in ons lichaam ervaren en gaat over grenzen heen.

Zaken die voortkomen uit het feit dat we angst kennen in ons leven en bezorgd zijn over van alles en nog wat. Jezus zegt: Zoek eerst het Koninkrijk van God. Mattheus 6:33 Niet om er wat voor te krijgen, maar om de Vader zelf te ontmoeten. Zijn liefde bant de vrees uit. Heel veel zaken als hoofdpijn, migraine, rugpijn, buikpijn, misselijkheid kunnen herleid worden naar de angsten die we hebben in ons leven.

Ook zaken die we over ons zelf afroepen en zeggen als vloek. “Hier wordt ik moe van” of Ik wordt er zo ziek van” We zetten onze poorten open voor allerlei zaken die ons leven willen kapot maken. Dat is ook wat Jezus zegt in Johannes 10:10 De boze komt om  te stelen, te slachten en verloren te laten gaan. Dit in tegenstelling tot wat Jezus en de Vader voor ons heeft: Leven en overvloed.

Gedachten van vrede ( in het Hebreeuwse Shaloom zit zowel vrede in als ons welzijn en welstand.) Dat betekent dat Gods gedachten over ons zijn Shaloom. Daarmee zegt Hij dat het met ons goed gaat als persoon, mens waarvan onder andere onze gezondheid en dat we niet te kort hebben in ons levensonderhoud, maar zoals Jezus al zei : al het andere zult u ontvangen.

De zaken waar wij ons zo gemakkelijk zorgen over maken. Jesaja 59:2 zegt:
Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God, uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort.

die u (mij) kroont met goedertierenheid en barmhartigheid,         
Bijzonder als de Heer over ons spreekt als de kroon van zijn schepping dat Hij ons kroont met zijn persoonlijkheid.
Dat als mensen naar ons kijken dat ze Hem op ons leven zien. Zijn karaktereigenschappen zien ze dan. Ze zien dat God goed voor ons is en dat Hij ons een warm hart toedraagt en niet overlaat aan ons lot. Datzelfde zien we in Jezus als Hij spreekt dat de Heilige Geest zal komen, zodat de discipelen niet als ‘wees’ worden achter gelaten. Hij wist hoe belangrijk het was dat ze in alle opzichten de Vader door de Heilige Geest aan het werk zagen in hun leven en van degenen die ze ontmoeten. Hoe vaak verliezen we onze focus van datgene wat God voor ons heeft en zijn we net als de discipelen geneigd om weer de oude draad op te pakken en het weer op eigen manier te doen. We hebben Gods kracht en autoriteit nodig om te zien dat Hij echt met ons leven begaan is. Door de alle daagse dingen en de zaken die het ons enorm moeilijk maken verliezen we zicht op Wie God is in ons leven. Vaak komen we dan niet verder dan de voordeur. God echt ontmoeten en Hem leren kennen om Wie Hij is en niet om wat Hij voor ons kan betekenen.


die uw (mijn) ziel verzadigt met het goede,          
- het oog van een mens en vaak ook ons hart is onverzadigbaar van allerlei dingen die onze aandacht vragen. We komen heel vaak en heel snel in de onrust en missen de rust en vrede van God over ons leven. Onze gevoel, verstand en wil wordt overspoelt van gedachten en emoties die ons meevoeren naar zaken, waarvan we later  zeggen: Waarom heb ik het gedaan? Waarom moest ik het hebben? Het was het niet waard alle moeite die ik er voor heb moeten doen. Vanbinnen voel ik me nog net zo leeg.  Vandaar dat Paulus in Filippenzen 4: 8 en 9  er over spreekt:
Verder, broeders, al wat waar is,  al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al  wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardigs is, bedenk dat.
Wat u ook geleerd en ontvangen en gehoord en in mij gezien hebt, doe dat; en de God van de vrede zal met u zijn.

zodat uw (mijn) jeugd zich vernieuwt als die van een arend.
De beeldspraak van een arend spreekt voor velen van kracht. Jesaja 40 : 31 gebruikt dit beeld ook:  maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden.
Hier zien we gelijk waar het vernieuwen van kracht vandaan komt. Het verwachten van de Heer in je situatie. Paulus zegt het als volgt : Filippenzen 4:11-13  ik heb geleerd met de omstandigheden, waarin ik verkeer, genoegen te nemen. 12 Ik weet wat armoede is en ik weet wat overvloed is. In elk opzicht en in alle dingen ben ik ingewijd, zowel in verzadigd worden als in honger lijden, zowel in overvloed als in gebrek. 13 Ik vermag alle dingen in Hem, die mij kracht geeft. 

Hij telde zijn zegeningen, hetgeen God weldeed in zijn leven, ondanks dat het leven voor hem erg moeilijk kon zijn. Dat was het karakter wat we ook lezen van Jozua. Er was een andere geest in hem. Daarom wilde hij dicht bij God blijven en niet uit de tent van de Heer wijken. Hij zag de dingen vanuit Gods perspectief.

De HERE doet gerechtigheid                
- God komt ons tegemoet in Jezus. Hij weet hoe we zijn en wat we nodig hebben.

en recht aan alle verdrukten. (Dus ook aan mij)
- Hij doet recht aan wie we zijn. Soms hebben we de neiging om het recht in eigen handen te nemen.
En dan gaan we voorbij aan dat God voor ons opkomt. Jezus heeft ondergaan en doorstaan waar wij door heen moeten. Daarom dat Hij weet hoe het is en hoe het voelt. Dat is de hogepriester die wij hebben. Hij bidt en plijt voor ons. Hij staat tussen God en ons in. God zegt: Mij komt de wraak toe. Wat de boze heeft gedaan, heeft Jezus door Zijn dood en opstanding teniet gedaan. En die opstandingskracht ervoer Paulus. Wij mogen daar ook uit leven.

Hij maakte Mozes zijn wegen bekend,
Hetzelfde zegt Jezus tegen zijn discipelen. Ik heb jullie alles bekend gemaakt. Mozes is (niet was) van God. Jezus noemt zijn discipelen Zijn vrienden. En wij discipelen van Jezus worden daarom ook Zijn vrienden genoemd. Wij mogen horen en ontvangen wat God wil en welke weg we mogen gaan.

de kinderen Israëls zijn daden.
Toen de discipelen van Johannes de Doper kwamen bij Jezus vroegen ze Hem: Gaat heen en boodschapt Johannes wat je hoort en ziet: 5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie. Johannes 11: 4 en 5 Hoe is God te zien in ons leven. Door Zijn weldaden. Genezing, vergeving, bevrijding, vrijmaking, vreugde.

Barmhartig en genadig is de HERE, lankmoedig en rijk aan goedertierenheid;niet eeuwig zal Hij toornen;
Karaktereigenschappen van God. Zijn liefde is zichtbaar in wie Hij is. Hij strekt Zich uit om Zijn liefde vorm te geven in ons leven en niet te doen naar wat wij verdienen door de zonden die wij bedrijven. Hij ziet ons aan in Christus en houdt ontzettend veel van ons.

10 Hij doet ons (mij) niet naar onze zonden en vergeldt ons (mij) niet naar onze ongerechtigheden;
Dat is de keuze die God heeft gemaakt voor ons.  Romeinen 5: 10 Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood zijns Zoons, zullen wij veel meer, nu wij verzoend zijn, behouden worden, doordat Hij leeft;

11 maar zo hoog de hemel is boven de aarde, zo machtig is zijn goedertierenheid over wie Hem vrezen. 12 Zover het oosten is van het westen, zover doet Hij onze overtredingen van ons; (mij)
13 gelijk zich een vader ontfermt over zijn kinderen, ontfermt Zich de HERE over wie (mij) Hem vrezen.

Deze verzen zijn een uiting van Gods genade over en voor ons leven. Hij laat Zijn hart zien.
Jezus verwoord het als volgt: Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. Johannes 3:17 Dat is de motivatie van God. Hij strekt Zich uit naar ons. Wetende dat wij dat niet van onszelf hebben.  Hij is als die Vader die op ons wacht en wil omarmen met Zijn liefde.

Als je dan zelf thuis door zou lezen wat er nog in Psalm 103 staat. Is dit een vervolg van alles wat David opschreef om te uiten Wie God is, wat Hij doet en wat er in Zijn hart is.
Het laat zien dat we het niet hebben verdiend en kunnen verdienen, maar dat God van ons houdt en genade geeft voor de gigantische schuld die wij als mens opbouwen door onze zonden en door onze eigen weg te gaan.

Tegelijkertijd laat het zien dat de keerzijde van Gods gerechtigheid, Zijn genade is omdat beide geworteld zijn in de Liefde.  Wij mogen bidden dat we meer op God gaan lijken en in Zijn liefde gaan wandelen. Dan zal ook onze kracht toenemen en wij in staat zijn te doen wat Hij van ons vraagt.

Laten we daarom God uitnodigen om ons hierin aan te raken en te veranderen daar waar dat nodig is. Hem te leren kennen waar we Hem niet of niet helemaal in kennen. Ken Hem in al uw wegen en Hij zal uw paden rechtmaken. Spreuken 3. Waarom?? Ik en mijn huis wij zullen de Heer dienen. Hoe? Door de liefde van God in ons leven. 

14 Want Hij weet, wat maaksel wij (ik) zijn, gedachtig, dat wij (ik) stof zijn. 15 De sterveling – zijn dagen zijn als het gras, als een bloem des velds, zo bloeit hij; (ik) 16 wanneer de wind daarover is gegaan, is zij niet meer, en haar plaats kent haar niet meer. 17 Maar de goedertierenheid des HEREN is van eeuwigheid tot eeuwigheid over wie (ik) Hem vrezen, en zijn gerechtigheid over (mijn) kindskinderen, 18 over hen die zijn verbond onderhouden, en aan zijn bevelen denken om die te doen. 19 De HERE heeft zijn troon in de hemel gevestigd, zijn koningschap heerst over alles. 20 Looft de HERE, gij zijn engelen, gij krachtige helden die zijn woord volvoert,luisterend naar de klank van zijn (mijn) woord. 21 Looft de HERE, al zijn heerscharen, gij zijn dienaren, die zijn wil volbrengt.

De engelen staan klaar om met het Woord wat ik spreek te bewegen. Woorden die geboren zijn uit de Wil van God en via mij worden gesproken door de Heilige Geest. Het is alsof er een krachtige explosie plaatsvind. Mijn mond is dan een instrument van God waardoor Hij krachtige dingen kan zeggen.

Matt. 16: 19 Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen.

22 Looft de HERE, al zijn werken, aan alle plaatsen zijner heerschappij. Loof de HERE, mijn ziel.

Geen opmerkingen: