Johannes
3:1-21
Trinitatis –
feest van de Drie-eenheid. Een feest dat volgt op het Pinksterfeest, waarop de
belofte die Jezus had gedaan en was voorzegt in het o.a. In het boek Joel dat de Heilige Geest zou komen. In het
Oude Testament zien we dat alleen koningen, profeten en priesters werden
aangegrepen door de Geest van God.
Rondom
de geboorte en de doop van Jezus
(Johannes de Doper) werd een stilte van
400 jaar doorbroken. De woorden van de
profeten waren wel opgeschreven maar er was niet meer een profeet opgestaan om
namens de Heer te spreken tot de mensen. Wel leefden de mensen in de
verwachting van de Messias, Verlosser. Deze Messias, Jezus Christus, was anders dan de mensen hadden verwacht. Kwam
deze hen verlossen van de overheersing van de Romeinen of had Hij andere
plannen.
De
Joden in die tijd leefden vanuit de overleveringen van verhalen en de rollen
van Mozes, profeten en koningen. En in deze situatie komt Jezus. Hij kwam en
predikte de boodschap van het Koninkrijk van God. Dat deed Jezus vanuit de
opdracht van de Vader, zoals Hij ook zelf zegt in dit gedeelte van Johannes 3
dat Hij gezonden is. En in de kracht van de Heilige Geest. Dat zien we dat
wanneer Jezus gedoopt wordt door Johannes de Doper, dat de Heilige Geest op Hem
neerdaalt als een duif. Er werd over hem gezegd: Nooit heeft een mens zo gesproken als deze Mens. Johannes7:46
Terwijl
het nacht was kwam er een man, een rabbi, naar Hem toe met de naam Nicodemus. Wat
Hij als eerste zegt over Jezus: Rabbi, wij weten dat U van God gekomen bent als leraar,
want
niemand
kan deze tekenen doen die U doet,
als God niet met hem is.
Johannes 3:2
Deze rabbi Jezus leerde op een andere manier en met autoriteit.
We
zien dat de naam van Nicodemus betekend: overwinnaar van het volk. Maar op de
manier dat hij naar Jezus toekwam lijkt het alsof hij niet komt als een overwinnaar. Of misschien wel? Het was
misschien voor hem een hele overwinning om bij Jezus te komen. Het was strikt
verboden om met deze Jezus om te gaan en als leider van het volk zelfs met je
vragen te gaan komen. Hij maakte als leider van het volk, deel uit van de Hoge
Raad oftewel het Sanhedrin.
Zijn
toenadering en ‘sympathie’ voor Jezus is daarna ook vanuit deze groep nog
altijd in alle talen over gezwegen. Later zien we dat Nicodemus ook de man is
voor Jezus opkomt als er gesproken wordt over hem te veroordelen: Veroordeelt soms
onze wet de mens, als zij hem niet eerst hoort en kennis genomen heeft van wat
hij doet? Johannes 7:51 En het is Nicodemus die zorgt voor de Mirre
en Aloë bij Jezus’ begrafenis om Hem een eervolle begrafenis te geven.
Nicodemus
nam de tijd die rabbi’s wel meer gebruikte in de avond om te studeren om een vraag aan Jezus te stellen en met Hem te
praten. Het was een hele hobbel die hij
moest nemen om naar Jezus toe te gaan. Dat kunnen wij ook ervaren in ons leven dat
wij over drempels heen moeten stappen van wat men om ons heen vindt van geloven
in Jezus Christus. Onze omgeving kan signalen afgeven over bepaalde dingen die
je wel en niet kan doen. Een soort sociale controle, die bepaald wie jij moet zijn.
Vergelijkbaar
zien we op de middelbare scholen terug komen. Tieners willen graag erbij horen.
Dan past het niet dat je uit de toon valt met de manier waarop je kleed en
praat. De kracht van het groepsgebeuren is groot. Je wilt bijvoorbeeld niet gezien worden met
je ouders. Je wilt graag stoer zijn en er op lijken dat je alles voor elkaar
hebt. Dat hebben veel volwassenen ook. Terwijl je misschien net als Nicodemus met
je geloof niet zichtbaar voor anderen, de dingen doet. Bidden voor je eten op school en
werk, anderen zouden daar aanstoot aan kunnen nemen en de spot met jou en je
geloof kunnen drijven. Dat je naar een
kerk gaat mogen misschien anderen niet
weten. Voor jongeren kan dit een zwaar punt zijn om er bij te willen horen.
Bij
het nazoeken van de naam van Nicodemus is er nog een betekenis : Een vreesachtig mens die niet voor
zijn mening durft uit te komen. Hier wordt hij dan beoordeeld op zijn uiterlijk
gedrag en niet op wie hij is. Jezus ontmoet Nicodemus en behandelt hem naar
zijn waarde en plaats. Hij spreekt hem aan als de “leraar van Israel”.
Een
man die naar zijn afkomst, opleiding en positie zou moeten weten waar Jezus het
over heeft. En dat blijkt dus niet zo te zijn. Nicodemus kon er niet om heen.
Deze rabbi was anders. Wat was dat nou wat Jezus bedoelde met de wedergeboorte.
Hoe kan een
mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de
schoot van zijn moeder ingaan en geboren worden? Johannes 3:4
Hij dacht aan de biologische ordening die God in de natuur had gegeven.
Terwijl
Jezus hier spreekt van “anôthen” wat betekent : “van boven geboren” worden.
Hiermee doelt Jezus op de Heilige Geest. Terwijl Nicodemus bij “anôthen” denkt
aan de betekenis van “opnieuw geboren” worden.
Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet
geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet
binnengaan. 6 Wat uit het
vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Johannes 3:5 en 6 Jezus laat hier zien dat er een verschil is in de
natuurlijke afkomst en vandaar uit hoe een mens doet, denkt en is. Een verschil
van oorsprong. God is de bron van leven. Want
bij U is de bron van het leven; in Uw licht zien wij het
licht. Psalm 36:10
Jezus
kwam dus met een hele andere invalshoek. En dat verwoord Hij als volgt: Waarachtig, ik verzeker u: Wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben,
maar jullie accepteren ons getuigenis niet. Vers 11 Ons : Vader, Zoon en Heilige Geest. Is dat niet hetzelfde probleem waar wij
in onze huidige maatschappij, die uit gaat van wetenschap en technologie. Er
wordt dan gezegd: Eerst zien en dan geloven. En dit terwijl de wetenschap in
oorsprong begon vanuit geloof.
Jezus draait het om.
Eerst geloven en dan zien. Geloof ontvangen we van God. Paulus zegt in Efeze
2:8. Want uit genade
bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de
gave van God;
De
Heilige Geest is gekomen om de Waarheid van God en Zijn Woord aan ons bekend te
maken. Johannes 14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal
in Mijn Naam, Die zal u in
alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb. De boze is gekomen, net als de slang in
het hof van Eden bij Adam en Eva, met halve waarheden en dus hele leugens. Toen
zij er op in gingen kwam er zonde, schaamte en dood in deze wereld.
De
boze, de slang, verdraait zaken naar zijn eigen hand om ingang te vinden in een
mensen leven. Net als Jezus daarover zegt in Johannes 10, het gedeelte over de
Goede Herder, dat hij komt om te stelen, te roven en te vernietigen. Hij komt
niet als Jezus om een goede boodschap te brengen. Hij is de brenger van slecht
nieuws, wat geen nieuws is. Hij doet alsof en als je er op ingaat, neemt hij je
te grazen.
En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo
moet de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat
ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven
heeft. Johannes 3:14 en 15
Hier
komt Jezus op het belangrijkste van het geheel: Net als de slang in de woestijn
moet de Zoon des mensen verhoogd worden. Waarom? Het volk dat uit Egypte was
geleidt had gezondigd tegen God. In de woestijn waar ze door gingen waren slangen gekomen, die de
Israelieten beten en er staat dat er velen werden gedood. Er was een
levensbedreigende situatie. Door naar de slang te kijken die van koper was
gemaakt en op een staak was gezet, werd hun leven behouden. Een beeld van wat
Genesis al verwoord: Genesis 3:15 En Ik
zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en
haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het
de hiel vermorzelen.
De
slang zal schade willen aanrichten aan de mens. Er is vijandschap tussen de
vrouw en de slang. In het Nieuwe Testament zien we dat de gemeente van Jezus
Christus de vrouw / bruid wordt
genoemd. Door de kruiziging en de opstanding uit de dood is de kracht van
de zonde : de dood van zijn kracht ontnomen. Hierdoor is de weg open om vrij
naar God te gaan. De scheiding tussen de mens en God door de zonde is weg. De
aanklacht tegen de mens en mij als één van hen in het bijzonder is nietig
verklaard door het offer van Jezus aan het kruis van Golgotha. En is dan
juridisch gesproken geen recht meer aan de kant van de boze om de mens op te
eisen.
Jesaja
53 : 11b en 12
Door de kennis
van Hem zal de Rechtvaardige, Mijn Knecht, velen rechtvaardig maken, want Hij
zal hun ongerechtigheden dragen. 12 Daarom zal Ik Hem veel toedelen,
en machtigen zal Hij verdelen als buit, omdat Hij Zijn ziel heeft uitgestort in
de dood, onder de overtreders is geteld, omdat Hij de zonden van
velen gedragen heeft en voor de overtreders gebeden heeft.
Jezus
is in onze plaats gestorven. Dit kon Hij doen omdat Hij in Zijn leven had NOOIT
had gezondigd. Hij was door de Vader
gezonden met deze missie om de mens met God de Vader te verzoenen. De Heilige
Geest stond Jezus bij in Zijn bediening.
Verder
zegt Jezus in Johannes 10: 10 Ik ben de
deur der schapen. Wie mij binnenkomt zal behouden worden. En dat is ook wat
er staat in Johannes 3:16. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, opdat een
ieder die gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Dat is de reden
waarom de Herder van de schapen naar ons is toegekomen. God houdt van ons
mensen. In Johannes 3:17 staat dat Jezus niet is gekomen om ons te veroordelen.
Hij wil ons
te brengen van een donkere plaats waar we net als Nicodemus met onze vragen zitten,
brengen naar Zijn koninkrijk van Licht. Hij kwam in de wereld als het Licht.
Daar spreekt Jesaja 9:1 Het volk
dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien. Daar spreken we over rondom de Kerst, als we de geboorte van Jezus
gedenken.
Als
er zaken zijn in ons leven die het licht niet kunnen verdragen, kunnen we er
mee blijven lopen en vinden we het misschien moeilijk om bij God te komen. Dan
doet Jezus de uitnodiging in Mattheus 11:28 Kom
tot Mij allen die vermoeit en belast zijt en Ik zal jullie rust geven.
Misschien
moet je net als Nicodemus over een drempel heen. En toch als je het doet, zal je ontdekken dat
God met Zijn liefde ons genade verleent op grond van het offer van Jezus aan
het kruis en wij Hem mogen danken voor de vergeving die Hij schenkt. Door
Pinksteren mogen we ook weten dat de Vader ons niet alleen laat gaan, maar Hij
door Zijn Woord en de Heilige Geest ons bij wil staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten